Olyan idejétmúlt vagy csak simán téves üzemanyag-mítoszokat mutatunk Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában, amelyekben nem érdemes hinni.
Az autósok között rengeteg hiedelem vagy téves információ kering az üzemanyaggal kapcsolatban. A spórolási tippektől kezdve a műszaki tévéhitekig sok elmélet létezik, de gyakran nem igazak. Most öt üzemanyaggal kapcsolatos mítoszt mutatunk, amelyekben nem érdemes hinni.
Ha hidegben tankolsz, több üzemanyagot kapsz
Van egy elmélet, amely szerint reggel vagy este érdemes tankolni az autóba, mert az üzemanyag hidegben sűrűbb, vagyis a hűvösebb reggeli és esti órákban több üzemanyagot kapsz a pénzedért.
Bár fizikailag tényleg igaz, hogy a hőtágulás az üzemanyagra is hatással van, a legtöbb országban a modern benzinkutakon föld alatti tartályokban tárolják a benzint és dízelt. Ezek a tartályok hőszigeteltek, hogy az üzemanyag hőmérséklete állandó maradjon a nap folyamán. Még ha be is következik némi hőmérséklet-változás, olyan csekély, hogy egy átlagos tankolásnál legfeljebb filléreket jelent a különbség, nem lehet elérni jelentős megtakarítást.
Kevesebbet fogyaszt az alapjárat, mint az újraindítás
Sok autós még mindig azt hiszi, hogy a motor leállítása és újraindítása több üzemanyagot fogyaszt, mint ha egy rövid megállásnál – például piros lámpánál – alapjáraton megy az autó. Valójában ennek az ellenkezője igaz. A kutatások szerint 10 másodpercnél hosszabb várakozás esetén takarékosabb leállítani a motort. A hiedelemnek régebben volt alapja, de a modern autók már nem használnak annyi üzemanyagot indításkor – a kocsi leállítása pedig a károsanyag-kibocsátás szempontjából is előnyös. Az újabb autókban szerencsére már automatikusan működik megálláskor a start/stop funkció, amely elvégzi a sofőr helyett a motor leállítását, illetve a beindítását.
Jobb leengedni az ablakot, mint bekapcsolni a légkondit
Tény, hogy az autó klímaberendezésének bekapcsolása növeli az üzemanyag-fogyasztást, különösen rövidebb utakon. Emiatt sokan úgy igyekeznek alacsonyan tartani a fogyasztást, hogy a légkondi bekapcsolása helyett lehúzzák az ablakot. Ezzel csak az a probléma, hogy a nyitott ablakok miatt nő a légellenállás, ami lassítja az autó mozgását, tehát a jármű több üzemanyagot használ. Akkor most melyik a jobb, az ablak vagy a klíma? A sebességtől függ. Ha viszonylag lassan haladsz a városban, akkor az ablakok leengedése valószínűleg gazdaságosabb megoldás. Ám ha városon kívül, különösen autóúton vagy autópályán haladsz, akkor hatékonyabb légkondicionálót használni – és akkor a komfortot még nem is említettük.

Nem gond majdnem üres tankkal autózni
Talán ez az egyik legkárosabb szokás. És nem csak azért, mert ha csupán egy-két liter van az üzemanyagtartályban, könnyen előfordulhat, hogy nem lesz elég a következő benzinkútig, az autós pedig ott ragad az út szélén.
Műszaki szempontból is kockázatos az utolsó csepp benzinig járni a kocsival, mert így sokkal nagyobb az esélye, hogy a tank alján leülepedett szennyeződések a motorba jutva károsodást okoznak. Azért sem tanácsos kicentizni a nafta mennyiségét, mert az üzemanyagpumpa hűtését maga az üzemanyag is biztosítja, így ha a tank majdnem üres, a benzinpumpa nagyobb eséllyel hibásodhat meg.
Az üzemanyag sosem romlik meg
Sokan úgy gondolják, hogy a benzin és a gázolaj korlátlan ideig megőrzi a minőségét, de ez nem így van. Az idő múlásával az üzemanyagokban található vegyi anyagok lebomlanak, tulajdonságaik megváltoznak. A benzinnek nagyjából 6 hónap a lejárati ideje, míg a dízel körülbelül 12 hónapig tartható el minőségromlás nélkül. A pontos időt az olyan környezeti tényezők is befolyásolják, mint az oxigén, a páratartalom, a hőmérséklet – ezért nincs pontos érték, meddig maradnak jók az üzemanyagok. Ha egy benzines autót ritkán használunk, akkor segíthet, ha magasabb oktánszámú, prémium üzemanyagot tankolunk, mert annak valamivel hosszabb a lejárati ideje.
Forrás. autoszektor.hu Kép: illusztráció