46 %-kal több használtautó jött, mint új

 

Az előrejelzések alapján a pandémia további gazdasági nehézséget nem okoz és az élet fokozatosan normalizálódik. Nem volt előre látható viszont az év második felében kialakuló gyártási probléma, amely a chip és más alkatrészek hiányára, illetve egyenetlen szállítására vezethető vissza – írja elemzésében a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE).

Ez a piacon egy furcsa helyzetet teremtett: a megrendeléseket a márkaimportőrök csak jelentős csúszással tudják kielégíteni, így az utolsó négy hónap a bázisévhez viszonyítva jelentős visszaesést mutat. Emiatt hiány alakult ki új autóból a piacon, amely értelemszerűen árfelhajtó hatású. Nem láttuk előre, így nem is tudtuk figyelembe venni az orosz-ukrán háború negatív hatását a gépjármű gyártás folyamataira, amely az alkatrész, segédanyag és a gyártáshoz szükséges anyagok hirtelen hiányát okozta. Emellett a forintárfolyam nagymértékű és gyors ingadozása is negatív piacbefolyásoló hatású.

Általában elmondható, hogy a gépjárműgyártás és piac, ideértve a javítási szolgáltatásokat is, az utóbbi évtizedek legnehezebb időszakát éli át, amely a vásárlók, ügyfelek felé hosszabb szállítási határidőt, esetenként változó felszereltséget és magasabb árat jelent. A magyar piacon egyelőre az érdeklődők és megrendelők száma nem csökkent, így a piac mérhető csökkenését az átadások elhúzódása okozza elsősorban. Az év további részében azonban számolnunk kell a rendelések ütemének érezhető lassulásával is. Minden bizonnyal félév környékén a 2022. évre vonatkozó piaci előrejelzést felül kell majd vizsgálnunk.

Új személygépjárművek és kishaszon járművek esetében a 2022. év átlagos szinten indult, majd a fent említett okok miatt visszaesést hozott. Továbbra is elég magas, közel 16%-os a forgalombahelyezést követő hat hónapon belül kivont gépkocsik száma, amelyeket export, tesztautó leállítás, bérletből visszavétel (itt nehéz lenne eltekinteni a Covid hatásától) vagy egyéb célból vontak ki a forgalomból. Annyi bizonyos, hogy az adott időszakban az első forgalomba helyezett új autók jelentős részben nem kerültek belföldi végfelhasználóhoz. Ez nincs jó hatással a belföldi autópark összetételére.

Sem közlekedésbiztonsági, de különösen nem környezetvédelmi szempontból, nem beszélve arról, hogy jelentős részük a hazai szervizszolgáltatásokat sem veszi igénybe. Az értékesítésben a benzines autók jelentős túlsúlya érzékelhető a dízelek kárára, ami a széndioxid kibocsátás szempontjából nem jó folyamat, míg más károsanyagok oldaláról nézve kedvezőbb lehet. A mild és full hibrid autók volumene a piac teljes méretéhez képest rendkívül gyorsan növekszik, e közben a tisztán elektromos és plug-in hibrid hajtású gépkocsik értékesítési rátája jelentősen, de alacsony volumen mellett növekszik, és a piacon (a tavalyi 6% után) már mintegy 9%-ot képvisel. Ezek növekedési üteme jelentősen elmarad a várakozásoktól, annak ellenére, hogy egyre-másra jelennek meg az újabb és újabb ilyen hajtású modellek. A növekedés jelenleg állami támogatási program nélkül valósult meg, ami egyértelműen pozitív jel akkor is, ha a tavalyi támogatásnak vannak áthúzódó hatásai.

A haszonjármű és a közúti nehéz pótkocsi területen 2022 eddig növekedést hozott. Mivel a szállítási feladatok a járvány utóhatása következtében növekednek, ez indokolja a haszonjárművek megnövekedett értékesítését. Mindez annak ellenére következett be, hogy a bevezetőben említett negatív hatások a haszonjármű piacot is erősen érintik.

Nagyhaszonjárművek, Autóbusz, Közúti pótkocsi 2022. I. negyedév 1333 (27%) 73 (-8%) 839 (1%) db. Az autóbuszpiacra továbbra is a havi alacsony mennyiség mellett jelentős százalékos szórás a jellemző, annyi azonban látszik, hogy a piac fokozatosan fejlődik. A személyszállítás további és gyors megújítása biztonsági és környezetvédelmi okból sürgető igény. Erre vonatkozóan kormányzati tervek vannak a tisztán elektromos hajtású akkumulátoros, illetve a hidrogénhajtású, üzemanyagcellás buszok elterjesztésére. A jelenleg futó állomány igen magas életkorú, 16 év feletti, amely aggasztó, különös tekintettel arra, hogy a jövőben, a városokban a tömegközlekedés fokozottabb előtérbe kerülése várható.

A motorkerékpár-piac növekedése 2022- ben is folytatódik. Az egyre nagyobb nagyvárosi közlekedési dugók indokolják a kétkerekű közlekedés intenzív fejlődését, így a motorkerékpár értékesítés növekedését. Amennyiben a két kerékűek elterjedése nő, a nagyvárosi közlekedésben a dugók jelentős csökkenése várható. Erre vonatkozó felmérések szerint ehhez mintegy 25-30% kétkerekű arány lenne szükséges. Ideje lenne már a robogók körüli áldatlan állapotok rendezésének is, amely nem csak a piac pontosabb ismeretében, hanem a közlekedés biztonságában és rendjében is sokat segítene. Továbbra is szükségesnek látjuk e járművek azonosításának megoldását regisztrációval, vagy KGFB plakettel.

A használtautó-behozatal továbbra is jelentős. A 2022. I. negyedévében 35 313 db import kishaszon jármű jött az országba. Amennyiben azonban a használt személygépkocsi-importot az országban maradó új autókhoz viszonyítjuk, akkor a használt személyautó-import mintegy 46%-al magasabb, mint az új személyautó forgalomba helyezés. A használtgépjármű-import környezetvédelmi szempontú szabályozása egyre sürgetőbb állami feladat – derül ki a az MGE helyzetértékeléséből.

Cash/fotó: DataHouse Kft.