Adathalászok banki hálójukat ismét kivetették
Egy héten belül két hazai pénzintézet is közleményben hívta fel szerződő partnerei figyelmét: adathalászok megtévesztő emailekkel, telefonhívásokkal igyekeznek megszerezni az ügyfelek bizalmas adatait. PIN-kódját vagy jelszavát soha, senki ne adja meg ilyen megkeresések esetén. A bank ilyet nem kér!
Az utóbbi hetekben egyre többen panaszkodnak, „A személyes adataival kapcsolatos problémát észleltünk” tárgyú leveleket kaptak, amely valóságosnak látszó, de hamis honlapra vezettek. A hamis weboldal ezek után egy következő másikra, ahol már az ügyfél személyes és kártyaadatait kérik. A csalók előbb csak az OTP ügyfeleinek küldtek üzenetet.
A pénzintézet felhívja a figyelmet: sem a bankkártyák adatait, sem netbankok fiókjainak belépési kódjait nem kérik ilyen módon. Azt javasolják, hogy akik hasonló e-mailt és linket kapnak, azonnal zárják be az adathalász oldalt, és ne adjanak meg adatokat.
Mik a szóban forgó csaló levél fő ismertető jelei?
- Árulkodó lehet a magyartalan megfogalmazás.
- A levelek tárgya ez a szöveg: „A személyes adataival kapcsolatos problémát észleltünk.”
- Az e-mail egy „MEGERŐSÍTÉS REAKTIVÁLÁSRA” szövegű hivatkozást tartalmaz, amely egy az OTP Bank hivatalos honlapjához hasonló, de hamis felületre vezet.
Az OTP figyelmeztetésével szinte egyidőben az MKB Bank is kiadott egy közleményt a megszaporodó csalásokkal kapcsolatban.
Eszerint a csalók magyar nyelvű telefonhívásai azt a látszatot keltik, hogy a hívás a bankok létező, ügyfélszolgálati hívószámai valamelyikéről érkezett, a csalók a bankok munkatársaként mutatkoznak be. Ezután – arra hivatkozva, hogy a hívott személy bankkártyás költéseit elutasították – bankszámla adatokat, internetbanki belépési kódokat kérnek el. Sőt esetenként valamilyen hivatalos banki programnak látszó, de valójában kémprogramot tartalmazó alkalmazás letöltését ajánlják fel megoldásként.
Az MKB Bank is felhívja a figyelmet arra, a bankok soha nem kérnek ügyfeleiktől sem telefonon, sem e-mail útján érzékeny banki azonosító adatokat és jelszavakat. Azt tanácsolják, hogy aki hasonló hívást tapasztalt, jelezze az esetet az MKB Bank ügyfélszolgálati munkatársainak.
Gyanút keltő lehet minden olyan telefonhívás, SMS-üzenet, közösségi oldali üzenet vagy e-mail, amelyben az internetbanki bejelentkezéshez szükséges jelszavunkat vagy PIN-kódunkat kérik. Szintén bizalmatlanságra adhat okot, ha az üzenet magyartalan nyelvezetű, nehezen értelmezhető, mivel ezek a tartalmak gyakran fordítóprogrammal készülnek. Soha ne válaszoljunk az ilyen típusú telefonhívásokra, e-mailekre vagy SMS-ekre. Egyetlen bank, sem e-mailben, sem telefonon, sem SMS-ben nem kér jelszavakat vagy PIN-kódokat, sem más bizalmas adatokat!
Ne telepítsünk ismeretlen programokat a számítógépünkre vagy telefonunkra! Mielőtt bejelentkezünk az internetbankba, győződjünk meg arról, hogy valóban az adott bank oldalán vagyunk-e!
Mindezen elővigyázatosság ellenére, ha mégis úgy érezzük, csalás áldozataivá válhattunk, váltunk, azonnal értesítsük a bankot a történtekről, akik a megfelelő korlátozásokkal mérsékelhetik, vagy meg is előzhetik a tényleges kárt. Arról se feledkezzünk meg, hogy a rendőrségen is tegyünk bejelentést, feljelentést az esetről, hogy a károsultak lehetséges számát ezáltal is csökkentsük, valamint hozzájáruljunk a csalók felderítéséhez, elfogásához.
k.z.t./fotó: Facebook