Kapcsolat

Magyarország, 1039 Budapest, Rákóczi utca 8.

Keressen minket elérhetőségünkön.

Még csak javaslatokról van szó, de az érintettek szerint szinte kivitelezhetetlent kérnek tőlük.

Az Európai Unió újabb eszközzel próbálja felgyorsítani az elektromos autók térnyerését: kötelező elektrifikációs kvótát vezetnének be a nagyvállalati flották számára, amely előírná, hogy a cégautók meghatározott hányada zéró- vagy alacsony kibocsátású jármű legyen. A javaslat különösen azért keltett nagy visszhangot, mert miközben az Európai Bizottság enyhíteni készül a 2035-ös belső égésű motoros tiltás feltételein, ezzel párhuzamosan a flottaszektorra szigorúbb kötelezettségek várnának.

A tervezet szerint mind a 27 uniós tagállam saját kvótát kapna, amely meghatározza, mekkora arányban kell elektromos vagy részben elektromos modellekre átállnia a céges autóállománynak – írja az autonews.com. A célértékek országonként jelentősen eltérnek: Németországban, Dániában és Svédországban 2035-re 95 százalékos zéró emissziós arányt ír elő a javaslat, míg Franciaország és Olaszország esetében 80 százalék a cél. Spanyolország 64 százalékos, Bulgária pedig 56 százalékos arányt kapna. A rendszer elsősorban a nagy flották üzemeltetőit érintené: autókölcsönzőket, lízingcégeket, gyártói és kereskedői flottákat.

Az iparági szereplők közül sokan élesen bírálják a kvótaszámítás logikáját. A Bizottság a célok meghatározásakor elsősorban az egy főre jutó GDP-t vette figyelembe, ám a kritikusok szerint ez nem tükrözi az elektromos átállás valós feltételeit – például a töltőhálózat fejlettségét, az energiarendszer kapacitását vagy az áramárakat. Több flottaszereplő szerint a javaslat „kiskapus belső égésű tiltás”, amely gyakorlatilag öt évvel előrehozná az átállást a nagyvállalati piac jelentős részén.

A bírálók különösen a bérflotta- és autókölcsönző szektorra váró terheket emelik ki. A Sixt társigazgatója, Konstantin Sixt arra figyelmeztetett: a szabályozás jelen formájában sok céget kényszerpályára terelne, miközben a szektorban az elektromos arány ma még alacsony.

Németországban például az elektromos autók aránya a gyártói önregisztrációknál 26 százalék, a kereskedői állományban 13 százalék, a kölcsönzőknél pedig mindössze 6 százalék. A kvóta bevezetése ezért a flották radikális átalakítását követelné meg. A szabályozás ugyan csak a 250 főnél nagyobb és 50 millió eurónál nagyobb árbevételű cégekre vonatkozna, ezek azonban így is a piac jelentős részét jelentik.

A kereskedők sem dőlhetnek hátra: Németországban az autókereskedések a tavalyi év végéig a regisztrációk 16 százalékáért feleltek, és közülük sokan nagyvállalatnak minősülnek. A német dealerszövetség elnöke, Thomas Peckruhn szerint bizonyos márkáknál a vállalati kvóták komoly nyomást helyezhetnek a kereskedőkre, és a jelenlegi formában a rendszer nehezen implementálható. A javaslat egyelőre egyeztetési fázisban van, a következő hónapokban pedig várhatóan intenzív politikai alkudozás és iparági lobbizás kíséri majd a véglegesítését.

Forrás: totalcar.hu Kép: illusztráció