Még csak javaslatokról van szó, de az érintettek szerint szinte kivitelezhetetlent kérnek tőlük.
Az Európai Unió újabb eszközzel próbálja felgyorsítani az elektromos autók térnyerését: kötelező elektrifikációs kvótát vezetnének be a nagyvállalati flották számára, amely előírná, hogy a cégautók meghatározott hányada zéró- vagy alacsony kibocsátású jármű legyen. A javaslat különösen azért keltett nagy visszhangot, mert miközben az Európai Bizottság enyhíteni készül a 2035-ös belső égésű motoros tiltás feltételein, ezzel párhuzamosan a flottaszektorra szigorúbb kötelezettségek várnának.
A tervezet szerint mind a 27 uniós tagállam saját kvótát kapna, amely meghatározza, mekkora arányban kell elektromos vagy részben elektromos modellekre átállnia a céges autóállománynak – írja az autonews.com. A célértékek országonként jelentősen eltérnek: Németországban, Dániában és Svédországban 2035-re 95 százalékos zéró emissziós arányt ír elő a javaslat, míg Franciaország és Olaszország esetében 80 százalék a cél. Spanyolország 64 százalékos, Bulgária pedig 56 százalékos arányt kapna. A rendszer elsősorban a nagy flották üzemeltetőit érintené: autókölcsönzőket, lízingcégeket, gyártói és kereskedői flottákat.

Az iparági szereplők közül sokan élesen bírálják a kvótaszámítás logikáját. A Bizottság a célok meghatározásakor elsősorban az egy főre jutó GDP-t vette figyelembe, ám a kritikusok szerint ez nem tükrözi az elektromos átállás valós feltételeit – például a töltőhálózat fejlettségét, az energiarendszer kapacitását vagy az áramárakat. Több flottaszereplő szerint a javaslat „kiskapus belső égésű tiltás”, amely gyakorlatilag öt évvel előrehozná az átállást a nagyvállalati piac jelentős részén.
A bírálók különösen a bérflotta- és autókölcsönző szektorra váró terheket emelik ki. A Sixt társigazgatója, Konstantin Sixt arra figyelmeztetett: a szabályozás jelen formájában sok céget kényszerpályára terelne, miközben a szektorban az elektromos arány ma még alacsony.
Németországban például az elektromos autók aránya a gyártói önregisztrációknál 26 százalék, a kereskedői állományban 13 százalék, a kölcsönzőknél pedig mindössze 6 százalék. A kvóta bevezetése ezért a flották radikális átalakítását követelné meg. A szabályozás ugyan csak a 250 főnél nagyobb és 50 millió eurónál nagyobb árbevételű cégekre vonatkozna, ezek azonban így is a piac jelentős részét jelentik.
A kereskedők sem dőlhetnek hátra: Németországban az autókereskedések a tavalyi év végéig a regisztrációk 16 százalékáért feleltek, és közülük sokan nagyvállalatnak minősülnek. A német dealerszövetség elnöke, Thomas Peckruhn szerint bizonyos márkáknál a vállalati kvóták komoly nyomást helyezhetnek a kereskedőkre, és a jelenlegi formában a rendszer nehezen implementálható. A javaslat egyelőre egyeztetési fázisban van, a következő hónapokban pedig várhatóan intenzív politikai alkudozás és iparági lobbizás kíséri majd a véglegesítését.
Forrás: totalcar.hu Kép: illusztráció