A 2025-ös World Power Battery Conference nevű rendezvényen Kína vezető akkumulátor- és autóipari szakértői gyűltek össze és többek között a szilárdtest-akkumulátorok kapcsán is elmondták prognózisukat.
Röviden: a technológia tömeges kereskedelmi forgalomba hozatala még évekre van.
A realitások talaján
A szecsuáni konferencián Wu Chengxin, egy a szilárdtest-akkumulátorokkal foglalkozó egyetemi és iparági együttműködést segítő szervezet alelnöke kiemelte, hogy bár az iparág áttörésekre törekszik, a technológia számos kihívással néz szembe. Jelentős tudományos elemzésre, eszközfejlesztésre és tervezési munkára van még szükség a kereskedelmi bevezetés előtt, amit egy hosszú távú kutatási folyamatként írt le.
Akku-nagyhatalom:
Kína immár nyolc egymást követő évben a világ legnagyobb akkumulátorgyártó kapacitásával rendelkezik. 2025 első kilenc hónapjában 786 GWh belföldi értékesítéssel és 129 GWh-nyi exporttal jelentős, 49%-os illetve 33%-os növekedést értek el az ország akkugyártói az idei évben. Ez összesen 915 GWh legyártását és értékesítését jelenti.
Yang Hongxin, az SVOLT Energy Technology elnök-vezérigazgatója szerint a kis darabszámban gyártott demonstrációs járművek gyártása 2027-re megvalósítható lehet, a nagyméretű kereskedelmi forgalomba hozatalhoz azonban további költségcsökkentésekre és egy fejlettebb ellátási láncra van szükség. Becslései szerint a tényleges tömeggyártás 2030 után várható.
Deng Chenghao, a Changan Automobile alelnöke még óvatosabb előrejelzést adott. Szerinte a 2030-as nagyméretű kereskedelmi forgalomba hozatal „a legoptimistább” forgatókönyv, és 2035 a valószínűbb reális céldátum. Óva intett a túlzott várakozásoktól, megjegyezve, hogy az online beszélgetések gyakran eltúlozzák a kisebb kutatási eredményeket. Deng hozzátette, hogy mind a hagyományos folyékony, mind a félig szilárdtest-akkumulátor technológiák még jelentős potenciállal rendelkeznek, és nem szabad őket leírni.
A félig szilárdtest-akkumulátorok különösen gyorsan haladnak a gyakorlati alkalmazás felé. Az SVOLT elnöke szerint azok számára, akik a következő három-öt évben terveznek autót vásárolni, a meglévő folyékony és félig szilárdtest-akkumulátorok kiváló választásnak bizonyulnak. A Changan alelnöke is amellett érvelt, hogy a hibrid szilárdtest-folyékony akkumulátorok a biztonság és az energiasűrűség javításának következő evolúciós lépését képviselik, és még mindig rengeteg fejlesztési potenciál van a hagyományos, folyékony elektrolitos akkumulátorokban is.
Zhang Jinhua, a Kínai Autóipari Mérnökök Társaságának elnöke egy a 2030-ig várható fejlesztésekről szóló jelentést mutatott be a konferencia megnyitóján. A jelentés azt jósolja, hogy a hibrid szilárdtest-folyékony akkumulátorok 2030-ra érik el a nagyméretű kereskedelmi használatot, míg a tisztán szilárdtest-akkumulátorok ugyanekkorra lépnek ki a kísérleti fázisból és a kis darabszámú gyártásból.
A 2025-ös konferencia hat speciális szekciót is tartalmazott, melyek az akkumulátor-újrahasznosításra, az energiatárolókkal kapcsolatos innovációra, a nemzetközi logisztikára és az ipari együttműködésre fókuszáltak. Összesen 180 új projektet írtak alá, amelyek együttesen 86,13 milliárd jüan (körülbelül 4000 milliárd forint) értékű beruházást jelentenek. Ezek a projektek az elektromos járművekbe szánt akkumulátoroktól az új energiatárolókon és a fotovoltaikus rendszereken át az okos elektromos járművekig terjednek – derül ki a First Finance összefoglalójából.
Forrás: villanyautosok.hu Kép: YouTube
