Utánajártunk, mi igaz a legendás milliós bevételekből, és miért bicskanyitogató sokak számára a mostani tiltakozás
Budapest reggelére ismét rátelepedett a sárga áradat. Több száz taxis lassítja a forgalmat és tart tiltakozó akciót a főváros több pontján, miközben a rendőrség már el is szállított néhány, a forgalmat akadályozó autót. A sofőrök a taxirendelet szigorítása ellen tiltakoznak és tarifaemelést követelnek. A hír hallatán azonban az ország nagy részében nem az együttérzés, hanem a csendes felháborodás az első reakció. A köztudatban ugyanis a taxisokról az a kép él, hogy napi pár óra autózással milliós bevételeket szakítanak, miközben a többség ennek a töredékéért dolgozik. De mi az igazság? Valóban aranybánya a taxizás, vagy a csillogó felszín mögött kőkemény megélhetési harc zajlik?
A legenda: Havi 1,6 millió forint, heti egy-két szabadnappal
Az internetes fórumokon és kommentekben rendszeresen felbukkannak a mesés taxisjövedelmekről szóló beszámolók. A HR Portal által is idézett egyik sofőr például konkrét számokkal támasztja alá a legendát: állítása szerint tavaly nyáron volt olyan hónap, amikor 1,6 millió forintos bevételt termelt, napi 8 óra munkával, heti egy-két szabadnappal. Más források szerint a fővárosban heti 300-500 ezer forint is megkereshető, főleg éjszakai és hétvégi műszakokkal. Ezek a számok bicskanyitogatóan hathatnak egy átlagos munkavállaló számára, aki nettó 300-400 ezer forintért dolgozik egy irodában vagy gyárban. A kép azonban ennél jóval árnyaltabb.
Aki úgy szeretne taxizni, hogy napi 8 órás munkaidővel számol, az már most verje ki a fejéből a taxizási szándékát. Ez már 20 évvel ezelőtt sem az a szakma volt, hogy valaki délután 4 órakor kisétálhat a portán.” – nyilatkozta Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke.
A bevétel nem egyenlő a fizetéssel
A taxisok szerint a milliós gázsikról szóló hírek csupán “mesék“. A bruttó bevételből ugyanis le kell vonni a brutális költségeket, amik egy átlagember számára láthatatlanok.
A vállalkozás beindítása önmagában milliós tétel: a tanfolyamok, a vizsgák, az autó “sárgítása”, a taxióra és az online pénztárgép beszerelése mind komoly kiadások. Maga az autó a legnagyobb költség: egy használt, de a rendeletnek megfelelő kocsi ára 5 és 17 millió forint között mozoghat, amit 10 évente cserélni kell.
Ehhez jönnek a folyamatos kiadások: az üzemanyag, a szervizköltségek, a drosztdíj, a tagdíj a taxitársaságnak és persze az adók. Bár sokan még a kedvezményes KATA szerint adóznak, ez a jövőbeni nyugdíjukat teszi szinte a semmivel egyenlővé.
Akkor mennyi marad a zsebben?
Az Országos Taxis Szövetség elnöke szerint a rengeteg változó (munkaidő, autó típusa, költségek) miatt nehéz általánosítani, de a statisztikák alapján egy taxis havi nettó jövedelme 250 000 és 500 000 forint között mozoghat. Ez az összeg pedig már korántsem hangzik olyan mesésen, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy ezt jellemzően 10-12 órás, kiszámíthatatlan munkaidőben, a nappali dugókban vagy az éjszakai forgatagban kell megkeresni. A mostani sztrájk tehát nem a luxusért, hanem a növekvő költségek és a szigorodó szabályok miatti megélhetési nyomásról szól – még ha ezt a forgalomban rekedt autósoknak nehéz is megérteni.