A Kínából származó ásványi anyagok megvonása világszerte megbénítja az autógyártókat. Egy gyors megoldás nélkül lassulhat, de akár le is állhat a termelés.
A probléma súlyát tükrözi, hogy a japán Suzuki ideiglenesen leállította a gyártását az anyaországában. A német autógyártók pedig biztosak benne, hogy a kínai szigorítás a helyi gazdaságok megrengetésével fenyeget – írja az Index.
Kína még áprilisban függesztett fel bizonyos ritkaföldfém-ásványok és mágnesek exportját Amerikába, a korlátozás azonban mostanra másokra is kiterjedt, amely jelentős nyersanyagkiesést jelent az autó-, félvezető-, és repülőgépiparban.
A problémát súlyát tükrözi, hogy a japán Suzuki ideiglenesen leállította a gyártását az anyaországában. A német autógyártók pedig biztosak benne, hogy a kínai szigorítás a helyi gazdaságok megrengetésével fenyeget – írja az Index.
Kína még áprilisban függesztette fel bizonyos ritkaföldfém-ásványok és mágnesek exportját Amerikába, a korlátozás azonban mostanra másokra is kiterjedt, amely jelentős nyersanyagkiesést jelent az autó-, félvezető-, és repülőgépiparban.

Peking eszközként használta fel a nyersanyagokat a Donald Trump által kirobbantott vámháborúban, az exporttilalom pedig azóta is kiemelt helyet kap az amerikai és kínai elnök megbeszélésén.
A mágnes exportját – amely nélkülözhetetlen többek között az autó-, drón-, robot- és rakétagyártásban – számos kínai kikötőben leállították. A beszerzők lázasan keresik az alternatív megoldásokat, attól tartva, hogy a gyártás a nyár végén akár teljesen leállhat.
Ha a helyzet nem változik gyorsan, a termelési késedelem, sőt, akár a termeléskiesés sem zárható ki – emelte ki Hildegard Müller, a német autólobbi vezetője.
Aggályokat fogalmazott meg az intézkedések miatt több indiai (Bajaj Auto), német (Volkswagen), koreai (Hyundai) és japán autógyártó is, akik a Trump-kormányzatnak írt levelükben a beszállítói lánc elakadásának súlyos következményeire figyelmeztettek.
Néhány európai autóalkatrész-gyár máris felfüggesztette a termelést, a Mercedes-Benz pedig a ritkaföldfémek hiánya elleni védekezés módjait keresi.
Az átállás azonban nem egyszerű, sőt szinte lehetetlennek bizonyul, hiszen Kína adja a világ ritkaföldfém-termelésének közel 90 százalékát.
Egyes amerikai és német autógyárak megoldásképpen új motorokat fejlesztenek, amelyekben már nagyon alacsony a ritkaföldfém aránya, sőt, akár teljesen mellőzött. A fejlesztés azonban időigényes, a kritikus ásványi anyagok pedig nem iktathatók ki maradéktalanul.
Forrás: economx.hu Kép: illusztráció