Akár több héttel is számolnia kell annak, aki ilyen autó vásárlásán töri a fejét.
Európában kettő-három, Japánban akár hat-hét hónapnyi várakozási idővel kell számolni azoknak, akik bizonyos Toyota-modelleket szeretnének vásárolni. Pedig nem olyan egzotikus típusokról van szó, mint az új generációs Land Cruiser vagy a GR sportautó-család valamelyik tagja, hanem egyszerű családi autókról, amelyeket az emblémán és az ahhoz köthető értékeken kívül egy valami köt össze: a hibrid hajtáslánc.
Az elmúlt öt évben csaknem megháromszorozódott a hibridek iránti globális kereslet, évi 5,7 millióról 16,1 millió darabra, idéz egy kutatást a Reuters hírügynökség; a villanyautóktól való elhidegülés csak rátett még egy lapáttal erre.

A Toyota és beszállítói azonban nem voltak felkészülve erre a rohamra, így jelenleg minden jelentős piacon – az Amerikai Egyesült Államokban, Európában, Japánban és Kínában – megcsappantak a hibridraktárkészletek, a gyártás pedig nem tud lépést tartani az igénnyel.
Ahelyett tehát, hogy a várólisták rövidebbé váltak volna, egyre hosszabb időbe telik, mire az emberek hozzájuthatnak kiszemelt Toyota hibridjükhöz. Európában kétszer olyan hosszú: átlagosan 60-70 nap a szállítási határidő a hibridekre, mint volt 2020-ban. Különösen kritikus a helyzet a Yaris Cross Hybrid és a RAV4 Plug-In Hybrid esetében. Japánban kettő-öt hónap elteltével vehetik csak át autójukat a vevők. Észak-Amerikában egyes kereskedésekben tisztára seperték a raktárakat, és a helyzet megoldását a vámháború miatt kialakult bizonytalanság sem segíti. Indiában, a Toyota egyik legnagyobb ütemben növekvő piacán kettő-kilenc hónappal kell számolniuk a reménybeli vevőknek.
A helyzetre rövid távon nem várható megoldás. A Toyota hivatalos közleménye szerint, bár mindent megtesznek a helyzet javításáért, a gyártás felfuttatásáért, jelenleg az eredeti terveknek megfelelően, a kapacitásokat maximálisan kiaknázva gyártják a hibrid komponenseket, illetve az autókat – magyarul ahhoz, hogy ennél több autót tudjanak gyártani, a beszállítói lánctól kezdve a gyártókapacitásokig mindent át kell tervezni. Hatalmas beruházásokat indítottak útjukra ennek érdekében – a legnagyobb a 14 milliárd dolláros összértéket képviselő észak-karolinai akkumulátorgyár –, az igazi problémát azonban a második, harmadik vonalbeli beszállítók jelentik, akiknél a legkisebb kiesés is komoly fennakadást jelenthet az értéklánc felsőbb szintjein.
Forrás: autoszektor.hu Kép: Illusztráció