Szándékosan csökkentett termelés, üzembezárások, ránk kényszerített modellek, amikért súlyos árat fizetünk
Az Európai Autógyártók Szövetségének (Acea) elemzése szerint szeptemberben 4,2%-kal csökkent az új autók regisztrációja Európában. A negatív rekorderek: Franciaország (-11,1%), Olaszország (-10,7%), Németország (-7%). A leginkább érintett a Stellantis, amely 26%-kal kevesebb autót értékesített, mint az előző hónapban. E számadatok és a színfalak mögött egy nagyon konkrét játék zajlik.
Az affaritaliani.it szerint ez rejlik a számok mögött: azért, hogy ne fizessenek bírságot, a gyártók direkt nem termelnek, hogy ne tudjanak belsőégésű motoros autókat értékesíteni és ezzel rákényszerítik a vásárlókat az elektromos modellekre. Ezzel próbálják kijátszani a szabályokat, melyek már a jövő év januárjától szigorodnak: a CO2 határértékeket le kell vinni a jelenlegi 114 gramm/km-ről 94-re, mintegy felkészülésként a 2035-ös zéró kibocsátásra. Ellenkező esetben, éves szinten milliárdos nagyságrendű (euróban értendő) szankciókra számíthatnak a gyártók. Ebbe beleroppanna az ágazat. Luca De Meo, a Renault vezérigazgatója arra szólítja fel az Uniót, hogy vizsgálja felül a korlátozásokat, tekintettel arra, hogy az autóipar még nem tart ott az elektromosításban, hogy ezek a szankciók elfogadhatóak lennének.
A Stellantis, úgy tűnik, megtalálta a módját, hogyan lehet kibújni a büntetés alól: csökkenti, jelentősen csökkenti a benzin- és dízelautók gyártását. Tehát nem csupán a megrendelések hiányára kell mutatnunk, hanem a szándékosan csökkentett termelésre. E teória megmagyarázná a csak endoterm járműveket gyártó Stellantis üzemek ideiglenes bezárását is.”Ha nem fogy az elektromos, akkor kevesebb hőmotorost fogunk gyártani” – nyilatkozta a Párizsi Autószalonon Jean-Philippe Imparato, az Alfa Romeo ex-vezérigazgatója, a Stellantis operatív részlegének frissen kinevezett vezetője.
Minden a CO2 hibája? Valószínű. A piacon lévő endoterm autók számának csökkentése automatikusan csökkentené a csoport kibocsátási átlagát. De sok ügyfél még nem áll készen arra, hogy elektromosra váltson és inkább vásárol használt autót, amelyek piacán jól látható a jelentős áremelkedés. Ráadásul az elektromos járművek gyártására való áttérés messze nem egyszerű: az új modellek gyártása időbe telik és a megrendeléstől számított leszállításuk akár hónapokba is telik.
A tét most nem csak az, hogy ki fog több nulla kibocsátású autót gyártani, hanem az is, hogy kinek sikerül csökkentenie a belső égésű járművek számát. A termelés csökkentésével időt lehet nyerni. És vannak olyanok is, akik azt állítják, hogy az elektromos autók értékesítésének ösztönzése érdekében a Stellantis bónuszokat kezdett kínálni a márkakereskedéseknek: 2000 euró minden eladott elektromos járműért, amelyből 600 euró közvetlenül az eladóhoz kerül. Ez nyilván egy pletyka, ami viszont tény, a versenyfutás az idővel és az EU-val, amely ravaszságot, rugalmasságot és kreatív megoldások megtalálásának képességét igényli, mint amilyet Tavares “kitalált”.
De a játéknak még messze nincs vége, igazából még csak az elején vagyunk.
Forrás: autoszektor.hu kép: illusztráció