Több taxisofőr is felháborodottan jelezte lapunknál, hogy a magyar piacra egy hónapja visszatért Uber akciói, partnercégének, a Főtaxinak a korábbi kuponos akcióihoz hasonlóan „borzalmasan piactorzító hatásúak”, és megkerülik a hatósági árat.
A Budapestre nemrég visszatért Uber ugyanis július elején 80 százalékos engedményt kínált (legfeljebb 3800 forint értékben, legfeljebb 5 útra) utasainak, majd az akció kifutása után egy hasonló feltételű, 50 százalékos kampánnyal folytatta. Vajon mindez mennyiben mond ellent a kormány által bevezetett, majd pedig a taxisok kérésére szintén a kormány által váratlanul megvédett hatósági árnak a tarifákban?
Lapunk kérdésére, hogy nem tartják-e piactorzítónak a kedvezményeket, az Uber azt válaszolta: a cég mindig betartja az összes helyi törvényt és előírást azokban az országokban és városokban, ahol működik. Így kizárólag olyan utas- és sofőrakciókat hirdetnek Budapesten, amelyek minden jogszabályi előírásnak megfelelnek.
Megkerestük a szabályozásért felelős BKK-t is az ügyben, ahol úgy nyilatkoztak, hogy a fővárosi taxirendelet a hatósági árral összefüggésben kizárólag a személytaxi-szolgáltatás viteldíjának képzésére és a szolgáltatás során alkalmazható viteldíjra vonatkozóan tartalmaz rendelkezést. A rendelet arra vonatkozóan viszont nem tartalmaz iránymutatást, hogy az utas mivel fizet, vagy adott esetben milyen akciót érvényesít a szabályosan képzett viteldíj fizetésénél.
A BKK szerint úgynevezett „kuponos akciókra” a korábbi években is volt példa. Előfordul, hogy a személytaxi-szolgáltatást közvetítő és szervező szolgálatok kuponokat, illetve különböző kedvezményeket kínálnak az utazóközönségnek.
Mint az Uber kérdésünkre elmondta, az online regisztrált sofőrök száma az induláskori 2500-ról mára 5000-re nőtt. Azt, hogy a beregisztrált sofőrök közül hánnyal kötöttek szerződést, az Uber nem akarja a nyilvánosság orrára kötni.
Az első havi utasszámmal kapcsolatban sem volt túl közlékeny a cég: mint írták, az eddigi eredmények alapján nagyon optimisták a budapesti növekedésüket illetően.
A fentiekhez hasonlóan azt sem tudtuk meg, hogy a bevételből milyen arányban részesül a partnercég Főtaxi leányvállalata, az F-Mobilitás Kft., ami a diszpécserengedélyt és az infrastruktúrát biztosítja a budapesti Ubernek.
Forrás: telex.hu Kép: illusztráció