Ez lenne a legújabb, jelentősebb változás az évszázados közlekedési jelzőrendszerek kapcsán – és az elképzelés kapcsán nem is ez a legmeglepőbb, hanem hogy a fehér aktív állapotban azt jelzi, hogy az önvezető autók diktálják a tempót.
A kutatók szerint a vezető nélküli autók hamarosan indokolttá tehetik az évszázados közlekedési jelzőrendszerek átalakítását méghozzá úgy, hogy az eddigi piros, sárga és zöld lámpák mellé érkezik egy új: a fehér. A fehér lámpa azt jelezné, hogy ha elegendő számú autonóm jármű közlekedik az úton, akkor ők veszik át a forgalom irányítását – írja az Interesting Engineering.
Henry Liu, a Michigani Egyetem építőmérnök professzora szerint a közlekedési jelzőrendszerek ilyetén fejlesztése a vártnál hamarabb megérkezhet. A Michigani Egyetem kutatói korábban már elindítottak egy kísérleti programot Birminghamben, Detroit külvárosában. Itt a General Motors járműveiből származó sebesség- és helyadatokat használták fel a közlekedési lámpák időzítésének beállításához, így szemléltetve a forgalomirányítás újszerű megközelítését.
A fenti kísérlet egy nagyobb projekt része, amelyet az Egyesült Államok Közlekedési Minisztériumának a közelmúltban a kétpárti támogatású infrastruktúratörvény értelmében finanszírozott. A kísérlet eredménye elég beszédes: még akkor is, ha a járművek mindössze 6%-a csatlakozott a GM rendszerhez Birminghamben, a kutatók elegendő adatot tudtak gyűjteni a közlekedési lámpák időzítésének módosításához és a forgalom javításához. Meg kell említeni azt is, hogy Birmingham 34 közlekedési jelzőlámpája általában rögzített menetrend szerint működik, kamerák vagy érzékelők segítsége nélkül. Mint Liu elmondta: “Ennek az a szépsége, hogy nem kell semmit tenni az infrastruktúrával.”
Magyarán a jelzések optimalizálásához nincs szükség a rendszer költséges átalakítására, mivel az adatok közvetlenül az autógyártó cégektől érkeznek, nem pedig a fizikai infrastruktúra változásaiból. Danielle Deneau, a Michigan állambeli Oakland megye Közúti Bizottságának közlekedésbiztonsági igazgatója megerősítette, hogy a zöld lámpák időzítésének kisebb módosításai is hozzájárultak a birminghami torlódások csökkentéséhez.
Ezzel egyidejűleg az Észak-Karolinai Állami Egyetemen Ali Hajbabaie, mérnöki docens egy negyedik, fehér színű közlekedési lámpa beépítését vizsgálja, hogy megkönnyítse az autonóm járművek integrálását a közlekedési rendszerbe. Hajbabaie csapata, amely miniatűr modellautókat használt a kutatás folyamán, úgy gondolja, hogy ez az új jelzés, amikor aktív, arra utasítaná sofőröket, hogy egyszerűen csak kövessék az elöl haladó önvezető járműve(ke)t, és ezáltal racionalizálja a forgalom áramlását.
Hajbabaie megemlítette, hogy bár a kutatások során az új jelzést “fehér fázisként” emlegették, a fény konkrét színe kevésbé fontos, mint a funkciója. A rendszer működhet úgy, hogy például a meglévő lámpákat egyszerre pirosan és zölden villogtatja, ezzel jelezve az autonóm járművek általi forgalomvezetést. Fontos az is, hogy jelzést egyetemesen elfogadják a meglévő jelszabványokhoz hasonlóan. Hajbabaie ugyanakkor elismerte azt is, hogy ennek a rendszernek a széles körű bevezetéséhez a járművek 40-50%-ának önvezetőnek kell lennie, ahhoz hogy optimálisan működjön az önvezető járművek által irányított közlekedés.
Sandy Karp, a Waymo szóvivője azonban óvatosságra intett – szerinte bár fontos kreatív megoldásokat keresni az autonóm járművek (AV-k) bevezetésére, a döntéshozóknak óvakodniuk kell attól, hogy korai vagy szükségtelen AV-specifikus beruházásokat hajtsanak végre. A Waymo már elindított egy teljesen autonóm telekocsi szolgáltatást Los Angelesben és Austinban, anélkül, hogy ehhez új közlekedési lámparendszerre lenne szükség.
Forrás: raketa.hu Kép: illusztráció