A nyolcvanas-kilencvenes években sorra nyíltak a „maszek” kisboltok, kiegészítve az állami üzletek hiányosságait. Sorra alakultak a magán taxitársaságok is, szintén kihasználva az állami szektor elégtelen kapacitását és minőségét. Erős volt a hasonlóság. Ma is az…

 

Aztán eljött a rendszerváltás, sorra jelentek meg a kereskedelemben a multik. Ahogy terjeszkedtek úgy csökkent a kisboltok forgalma. Bár próbálkoztak, küzdöttek a megmaradásukért, mára a legtöbb már kénytelen volt bezárni.

Közben mi itt a taxis szakmában elvoltunk a „langyos vízben” Sorra hoztuk létre a taxis csapatokat és egymással harcoltunk. Kishalak voltunk, nem is gondoltuk, hogy lesz aki szemet vet erre a piacra. De aztán a taxi iparban is megjelentek a multik. Először a Bolt próbálta átvenni a piacvezető pozíciót (úgy tűnik sikerült neki), ehhez versenyhez készül most csatlakozni az Uber és a Gett. Na de mi lesz a nagy múltú, nagyrészt taxisok által gründolt csapatokkal? Gyanítom, többen a kisboltok sorsára jutnak…

Az üzleti életben a kisebb cégek közül az maradhat talpon, aki a piac egy olyan szegmensét használja ki, ahol a versenytársak nincsenek jelen. Azt a speciális területet célozza meg, ami a nagyoknak nem kell, vagy nem éri meg. Ismét egy kisbolt analógia: azok tudtak megmaradni és ma is működni, amelyek speciális szolgáltatást nyújtanak, például éjjel-nappal és az ünnepnapokon is nyitva tartanak. Esetleg olyan speciális árukészlettel rendelkeznek, amit mások nem forgalmaznak.

 

A régi taxitársaságoknak is váltaniuk kell. Se technikailag, sem marketing tekintetében nem vehetik fel a harcot az európai, nemzetközi cégekkel. Valami olyan speciális szolgáltatással kell előrukkolniuk, ami még nincs a piacon. Nem lesz könnyű…

 

-oli-