Nem támogatták az idősek vezetői engedélyének érvényességi idejének csökkentését, hogy elkerüljék a hátrányos megkülönböztetést. A tapasztalatlan járművezetőknek pedig legalább kétéves próbaidőszakot kellene teljesíteniük.
Az uniós parlament 339 igen szavazattal, 240 ellenében és 37 tartózkodás mellett elfogadott szabálytervezete azt célozza, hogy a járművezetők felkészültebbek legyenek a valós vezetési helyzetekre, és tisztában legyenek a kockázatokkal, a gyalogosokkal, a gyermekekkel, a kerékpárosokkal és az elektromos rollerek használóival kapcsolatban – írja az MTI.
A tervezet szerint a jogosítvány megszerzéséhez szükséges vizsga részének kell lennie a hóban és csúszós körülmények közötti vezetésnek, a biztonságos telefonhasználatnak vezetés közben, a holtterek, a vezetéstámogató rendszerek használatának és a járművek ajtajainak biztonságos kinyitásának is.
Az EP-képviselők egyetértettek abban, hogy a vezetői engedélyeknek motorkerékpárok, és személygépkocsik esetében legalább 15 évig, teherautók és buszok esetében pedig öt évig kellene érvényesnek lenniük. Nem támogatták viszont az idősek vezetői engedélyének érvényességi idejének csökkentését, hogy elkerüljék a hátrányos megkülönböztetést.
Magyarország mellett a legtöbb európai országban felső korhatár nélkül kiadható a vezetői engedély, amennyiben a járművezető egészségi állapota nem zárja ki, hogy a közúti forgalomban vezessen. Néhány ország már most szigorúbb szabályokat alkalmaz az idősekre. Itt tudhatja meg, hogy hol, milyen szabályok vannak >>>
Véleményük szerint a járművezetőknek a vezetői engedély kiállításakor és megújításakor maguknak kellene értékelniük a vezetésre való alkalmasságukat, és az uniós tagállamokra bíznák annak eldöntését, hogy az önértékelést elfogadják-e, vagy orvosi vizsgálatot is kell-e végezni. A vizsgálatnak a többi között a járművezetők látására és szív- és érrendszeri állapotára is kiterjedne.
A jogosítvány meghosszabbítása és az orvosi alkalmassági vizsgálat tíz évente lenne szükséges, 50 év felett 5 évente, 60 év felett 3 évente, és 70 év felett pedig 2 évente.
A tapasztalatlan járművezetőknek legalább kétéves próbaidőszakot kellene teljesíteniük. Ez időszak alatt bizonyos korlátozások vonatkoznának rájuk, és szigorúbb büntetéseket kapnának a nem biztonságos vezetésért.
A hivatásos járművezetők hiányának enyhítése érdekében viszont a 18 évesek is kaphatnak engedélyt teherautó vagy legfeljebb 16 utast szállító autóbusz vezetésére, amennyiben rendelkeznek szakmai alkalmassági bizonyítvánnyal. Emellett a 17 éveseknek is jogosultak lennének személygépkocsi- vagy tehergépkocsi-vezetői engedélyt szerezni, ha tapasztalt járművezető kíséri őket.
Az EP-képviselők szorgalmazták azt is, hogy az EU vezessen be a mobiltelefonon elérhető, a fizikai jogosítvánnyal teljesen egyenértékű digitális vezetői engedélyt.
Az uniós vezetői engedélyekre vonatkozó szabálytervezet ügyét a június 6. és 9. között esedékes európai parlamenti választások után megalakuló, új összetételű Európai Parlament viszi tovább.
Korábban arról is írtunk, hogy Brüsszel hét nap alatt elvenné a jogsit, mert a jelenleg érvényes szabályok szerint, ha egy járművezető egy közlekedési szabálysértés miatt elveszíti a jogosítványát egy másik uniós országban, mint amelyik a jogosítványát kiállította, a legtöbb esetben a szankció csak abban az országban alkalmazandó, ahol a jogsértést elkövették, és az EU többi részén nem jár korlátozással. Ezen a rendszeren változtatna az Európai Parlament. Itt olvashat erről többet >>>
Forrás: economx.hu Kép: illusztráció