Az a fránya ÁFA-határ

 

Mi az, hogy korlátozzák? Hiszen éppen most emelkedett a használható taxitarifa 10 százalékkal!

 

A szomorú valóság az, hogy ettől a tíz százalékos emeléstől nem lesz több a jövedelmünk. Voltaképpen még ahhoz is kevés, hogy a költségek emelkedését kompenzálja. Mi tehát a teendő? Dolgozzunk többet!

Egy taxis vállalkozó manapság jószerivel az átlagbér környékén keres. Vagy alatta. Nagy lelkesedéssel vág bele a vállalkozásba, aztán mindjárt az elején azzal szembesül, hogy 7-10 milliós befektetés alatt el sem tudja kezdeni. Kell egy megfelelő, lehetőleg új, vagy nem túl koros autó.

Jelentkezzen, aki 6 millió forint alatt tud ilyet.

Aztán ebből az autóból taxit kell csinálni. Fóliázás, taxióra, pénztárgép, URH, tablet, hadd ne soroljam. Újabb egymillió. Mire elkezd dolgozni, már 7-8 millió mínuszban van. Igen, akkor is, ha hitelre vásárolt, azt ugyanis majd kamatostul vissza kell fizetni…

De milyen jó a tarifa! 1.100 forint alapdíj! 440 forintos kilométerdíj! 110 forintos ketyegő! Ezzel már lehet keresni! Ha lesz rá utas…

A taxis vállalkozó, ha komolyan veszi munkáját, a könyvelési teendők mellett saját nyilvántartást is vezet. A hónap vége felé aztán örömmel konstatálja, hogy már az egymilliós bevételt is meghaladta.

Persze ezt a bevételt ne tévesszük össze a jövedelemmel!

Ebből neki komoly költségei vannak! Üzemanyag, javítási, karbantartási költségek, elképesztően magas taxis biztosítások, társasági tagdíj, adók és járulékok, egyéb adminisztrációs költségek és hát a gépkocsi amortizációját se felejtsük ki… Jó, ha a bevétel 40-50 százaléka megmarad. Az már közel az átlagbér!

Persze nincs nagy baj, a vállalkozó még fiatal és lelkes, tud még többet is dolgozni. Eddig heti öt napot ült a volán mögött, napi 8-9 órában, hát most ráhúz egy kicsit: hat napon át dolgozik, 10-12 órában. Hiszen a lakáson még hitel van (a kocsin is!), a megélhetés egyre drágább, a gyereknek is nőnek az igényei, meg hát tartalékolni is kellene, ha másra nem, a következő taxira.

Aztán ahogy közeleg az év vége, a taxis vállalkozó ijedten konstatálja, hogy már a 10 milliót is meghaladta az éves bevétele. De hát miért kell ettől megijedni, hiszen ez jó… lenne, ha nem lenne ott az a fránya áfa-határ. Az évi 12 millió. Amit nem szabad, vagy legalább is nem érdemes meghaladni, mert akkor a bevétel után még áfát is kell fizetni.

Hogy ez miért baj? Nézzük a számokat, vegyünk átlagosan havi 1.500.000 forint havi bevételt. Ebből a másfél millióból a költségek levonása után lehet, hogy havi 7-800 ezer forint is megmarad. Ha ügyesen gazdálkodunk, akár több is, de nem sokkal. Na most ebből a nehéz, fáradtságos munkával megkeresett pénzecskéből vonjunk le 300 ezer forintot. Durván ez a másfél millió forint bevétel áfája. (Az áfát a bruttó bevételből visszafelé számoltam, levonva az esetleg költségeinkből leírható forgalmi adót is, így jött ki a kb. 20 százalék)

A jelenlegi 12 milliós áfa határ átlépése esetén az átlépés évében csak a fölöttes bevétel után kell az áfát megfizetni, a következő évben azonban már a teljes bevétel után, még akkor is, ha abban az évben nem érnénk el az adómentes határt. E teljes év képezi a fenti számítás alapját.

 

Nézzük, mi is történt. A vállalkozó, annak érdekében hogy többet keressen, megemelte a napi munkaidejét, feláldozta a szombatokat (és a családi békét…), majd miután minden fizetési kötelezettségét teljesítette, kiderül, hogy egy fillérrel sem lett több jövedelme, mint előtte.

Csak belerokkant…

Mi lehet a megoldás?

  • Marad a vállalkozó a 12 milliós áfa-határ alatt, és megelégszik az átlagbérrel, amit ma már akár árufeltöltőként is elérhetne egy üzletláncnál.
  • A szakma lobbizik annak érdekében, hogy a taxi-szolgáltatás az igénybevevők részéről ne minősüljön valamiféle luxusnak, és vonhassa le a rárakódó áfát. Ekkor a taxis vállalkozó egy pillanat alatt megemelhetné a tarifát 27 százalékkal úgy, hogy a megrendelőknek ez ne kerüljön többe (na jó, az áfamentes vállalkozások és a magánszemély igénybevevők azért megéreznék a különbséget.)
  • Vagy ha már így van, és a megrendelő nem tudja levonni az áfát, akkor legyen az egész taxis tevékenység áfamentes. Hiszen jelenleg is ez a helyzet, a taxis vállalkozók 99 százalékának bevétele ha „cipőkanállal is”, de belefér az évi 12 milliós határba, az alanyi áfa-mentes körbe.
  • Legyen az áfa határa 18 millió. Vagy 24 millió. Vagy még több, tök mindegy, mindig lesznek olyan vállalkozások, amelyek ezt a határt ostromolják…
  • Egyetlen olyan megoldás van, ami szóba sem kerülhet: hogy taxis vállalkozó szinte kényszerből letagadja bevételei egy részét. Ez nem lenne törvényes, nem lenne etikus, és ma már a teljes körű adatszolgáltatási kötelezettségek mellett nem is lehetséges…

-oli-