Az Országos Taxis Szövetség szakmai javaslatait figyelembe véve az év során fontos módosítások léptek életbe a személytaxis személyszállító bizonyítvány megszerzéséhez szükséges képzések és vizsgák tekintetében. Benedek Szabolccsal, a KAV Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont Nonprofit Kft. ügyvezetőjével beszélgettünk a változások hátteréről.

 

A közlekedési vizsgák lebonyolítása és fejlesztése során a Vizsgaközpont mennyiben támaszkodik a szektor szereplőinek visszajelzéseire? Mennyire számít egyedinek, hogy a személytaxisok esetében a vizsgakövetelmények finomhangolásához egy érdekképviselet szakmai javaslatait is felhasználták?

A Vizsgaközpont egyik legfontosabb célkitűzése, hogy a jogszabály által előírt képzések és az azt követő vizsgák közvetlenül is hozzájáruljanak a magasabb szintű munkavégzéshez, és ezzel az egyes közlekedési szolgáltatások színvonalának növekedéséhez. Ezen a téren rendkívül elhivatottak vagyunk, és ebből kifolyólag valamennyi közlekedési ág esetében örömmel fogadjuk az érdekképviseletek vagy a vállalkozók építő jellegű javaslatait. A Vizsgaközpont és az Országos Taxis Szövetség eredményes együttműködése e tekintetben példaértékű, de nem egyedi.

 

Miért van szükség a személytaxis képzésekre és az elsajátított ismeretek ellenőrzésére?

A legtöbb szakma többet követel a képviselőitől, mint az átlagemberektől. A hivatásos járművezetők, köztük a taxisofőrök, mindig is nagyobb közlekedési tudással rendelkeztek, mint az „úrvezetők”, ezért joggal várhatjuk el tőlük a közlekedési és szakmai szabályok mélyebb ismeretét. Egyrészt azért, mert az utakon tanúsított viselkedésük, magatartásuk, illetve felkészültségük az átlagnál nagyobb befolyással van a hazai közlekedési kultúrára, a közlekedésbiztonságra és nem utolsósorban az ország megítélésére, az országimázsra. Másrészt pedig azért, mert a taxisok összetett szolgáltatást nyújtanak, tevékenységük több területet lefed, több területről is ismereteket követel.

Benedek Szabolcs

A jogalkotó célja a személytaxis képzéssel az, hogy ezeket az ismereteket szinten tartsa és bővítse. A Vizsgaközpont feladata pedig az, hogy ezeknek az ismereteknek a meglétét ellenőrizze és számonkérje az utasok, a közlekedők, a szakmaiság és tágabb értelemben a társadalom érdekében.

 

Mi indokolja azt, hogy a taxisoknak 5 évente ismeretmegújító képzésen és vizsgán kell részt venniük?

Erre elsősorban a változó jogszabályi környezet és a közlekedés területén zajló folyamatos, nem csak technikai értelemben vett fejlődés miatt van szükség. Magyarországon 2015 óta van érvényben az a rendelkezés, amely a személytaxis személyszállító bizonyítvány meghosszabbításához előírja az ismeretmegújító képzésen való részvételt és a vizsga letételét. De ez a kötelezettség a taxisok mellett a hivatásos járművezetőkre, tehát például a tehergépkocsi vezetőkre és buszsofőrökre is érvényes. A szükséges ismereteknek az elsajátítása és szinten tartása mindannyiuk esetében szigorú alapfeltétele a munkavállalásnak.

 

Mit mutatnak az európai példák? Máshol is szükség van ilyen ismeretmegújító képzésekre és a vizsga megismétlésére?

A képzésre és a vizsgáztatásra nincs egységes uniós szabályozás, ez tagállami hatáskörben van. Nem Magyarország az egyetlen, ahol ismeretmegújító képzésen és vizsgán kell részt venniük a taxisoknak, erre számos példát találni a kontinensen. Érdekesség, hogy az ezt előíró országok esetében e tekintetben mindenhol szigorúbb előírások vannak érvényben. Spanyolországban és Portugáliában például 2 évente, Dániában évente, Izlandon 6 havonta, míg a Feröer-szigeteken 3 havonta kell ismétlővizsgát tennie a taxisoknak.

 

Milyen szempontok szerint állították össze a hazai képzési és vizsgakövetelményeket a személytaxis képesítés esetében?

A közlekedési vizsga ismeretanyaga tulajdonképpen megegyezik a „B” kategóriás közlekedési alapismeretek vizsga ismeretanyagával. Ebben azonban a segédmotoros közlekedésre vonatkozó tudásanyag, illetve több olyan definíció jellegű fogalommeghatározás is szerepel, amelyek a személytaxisok esetében nem feltétlenül szükségesek a mindennapi munkavégzéshez. Az Országos Taxis Szövetség által megfogalmazott kérés az volt, hogy ebből a szempontból tegyük gyakorlatiasabbá a taxis vizsgakérdéseket. Jogosnak találtuk az észrevételeket és átvezettük a kért módosításokat úgy, hogy a kérdések között nagyobb hangsúlyt helyezünk az egyes forgalmi helyzetekre, illetve a mindennapi munkavégzéshez közvetlenül kapcsolódó ismeretanyagra. Ez egy olyan intézkedés, amelyről úgy gondoljuk, hogy hozzájárulhat a személytaxisok magasabb szintű munkavégzéséhez, illetve az általuk nyújtott szolgáltatások színvonalának emeléséhez.

 

Mik a tapasztalatok? Van-e ennek a változásnak bármilyen hatása a vizsgázók teljesítményére?

A módosított kérdésbank bevezetése óta még nem telt annyi idő, hogy hosszú távú következtetéseket tudjunk levonni. A rendelkezésre álló adatokból mindenesetre azt látjuk, hogy a vizsgasikerességi mutató néhány százalékkal emelkedett a számítógépes KRESZ vizsgák esetében.

 

Mi a helyzet a szakmai ismeretekre vonatkozó vizsgával?

Az érdekképviselettől ezzel kapcsolatban is érkeztek észrevételek. Ezeket figyelembe véve újra elővettük a hatóság által kiadott tantervi és vizsgakövetelményeket, és azonosítottuk, illetve megfogalmaztuk azokat a gyakorlati ismereteket, amelyek számonkérésére kiemelten törekedni kell a jövőben.

Fontos, hogy a taxis vállalkozók a képzés ezen részében is olyan tudásanyaggal gazdagodjanak, amelyet közvetlenül fel tudnak használni a mindennapi munkavégzésük során vagy azzal kapcsolatban, gondolok itt például az utasjogra vagy a szerződéskötési ismeretekre. Az is kiemelt cél, hogy ennek a tudásnak a birtokában ne kerüljenek kiszolgáltatott helyzetbe se az utasok, se az őket alkalmazó taxitársaságok irányába.

Érdemes kiemelni, hogy a képzési anyag a hatóság által kiadott tantervi és vizsgakövetelmények című dokumentumban meghatározott ismeretanyagot dolgozza fel részletesen, ám annak számonkérésénél a vizsgakérdések a gyakorlatban használható tudásra fókuszálnak.

 

Az eddigieket összefoglalva kijelenthető, hogy a két félnek a jövőben is érdemes párbeszédet folytatnia?

Meggyőződésem, hogy a képzések és a vizsgáztatás színvonalának emelése pozitív hatást gyakorol a személytaxisok által nyújtott szolgáltatások színvonalára. Az eddigi sikeres együttműködés által elért eredményekre támaszkodva mi továbbra is nyitottak vagyunk a párbeszédre. Igényeljük és szívesen fogadjuk a szakma észrevételeit, érkezzenek azok az Országos Taxis Szövetségtől, más érdekképviseletektől vagy a nagyobb taxitársaságoktól. Náluk van meg ugyanis az az információ, hogy mi az a gyakorlati tudás, mi az a gyakorlati ismeret, amire igazán nagy szüksége van a taxisoknak a mindennapi munkavégzés során.