A Független Benzinkutak Szövetségének elnöke pozitív fejleményekről is beszámolt, de szerinte száz családi kút is kifogyhat a hatósági áras üzemanyagokból.

 

Az elmúlt napokban sokkal megnyugtatóbb volt a benzinkutak helyzete. Augusztus elején a hazai fogyasztók viszonylag gyakran találkozhattak hiánnyal, leürülésekkel. Szeptember első napjaiban még mindig a bázishoz képest magasabb a fogyasztás (a hatósági árral olcsó magyar benzin és a covidos év utáni több mozgás miatt), de már messze nem olyan mértékben, mint pár hete.

Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetsége elnöke ennek ellenére nem optimista, százra teszi azoknak a hazai egységeknek a számát, amelyek egyik vagy másik hatósági áras üzemanyagfajtából kifogyhatnak.

A szakember a Népszavának mondta el, hogy a jogszabály szerint járó kifizetések elindultak a szövetség által képviselt 600 hazai „márkátlan” vagy „fehér” kút felé.

Mindazonáltal a kis kutak helyzete változatlanul elkeserítő. A pálya meglehetősen a Mol, illetve a „márkás”, vagy „színes” láncok felé lejt – vélte Egri Gábor.

A piacon az állami torzítás miatt valóban érthető az a fogyasztói törekvés, hogy amennyiben az ár mindenütt ugyanaz, akkor nem érdemes a fogyasztóknak például az autópálya helyett kisebb és olcsóbb falusi kutaknál tankolni, illetve a fogyasztók eleve jobban bíznak a nagy hálózatok minőségében.

Így egységeink zöme a csőd szélén tántorog. Sose tagadtuk: a 480-as üzemanyagársapka 2021. novemberi meghatározásáig a kis, a település életébe jellemzően szervesen illeszkedő kutak elsősorban kedvezőbb áraikkal vonzották a közlekedőket.

A 480-as árkorlát tavaly novemberi meghatározásával ez az árelőny megszűnt, amivel „a vevők egy része átszokott a kényelmesebben megközelíthető, csillivillibb, színes kutakra. Ez hatalmas és fájdalmas piacvesztés a számunkra.”

Arról, hogy a kormány a rosszul és szakmai előkészítés nélkül meghozott intézkedéseivel milyen károkat okozott, itt írtunk részletesebb elemzést.

Ráadásul mivel a kormány februárban az alapüzemanyagok nagykereskedelmi ársapkáját is 480 forintban húzta meg, Egri Gábor szerint a kis kutak addigi beszállítói, az importőrök egyszerűen eltűntek a piacról.

A szakember abban bízik, hogy a hiány orvosolható lesz, ha visszatérhet a piacra az OMV – egy baleset miatt tavasz óta álló – schwechati finomítója és a Mol százhalombattai karbantartása is befejeződhet.

Erre valóban van esély, igaz hozzá lehet tenni, hogy mivel az ársapka jelenleg csak október 1-ig van érvényben, így jó esély van arra, hogy szeptember utolsó napjaiban újabb lakossági roham indul a kutakhoz, hogy a vevők megelőzzék a potenciális áremelést.

Egri Gábor elmesélte a lapnak, hogy ebben a kaotikus rendszerben (amikor a kutaknál meg kell különböztetni a hazai, a magyar lakossági és a magyar céges autósokat) miként zajlik az elszámolás.

“Most mindent 480-ért veszek a Moltól, azután pedig, amennyit ebből piaci áron adok el, ott a 480 és a piaci nagykereskedelmi ár különbözetét utólag visszatérítem a Molnak. Itt már képződik némi árrésünk és nyereségünk is, így ezért a vevőkörért meg is indult a verseny“.

Forrás: www.telex.hu kép: illusztráció