Innováció a RETRO talaján

 

A Volkswagen és a Volkswagen Haszonjárművek március elején mutatta be a nagyközönségnek Hamburgban az új ID. Buzz és ID. Buzz Cargo modelleket. Európa első, tisztán elektromos személyszállító és áruszállító kisbusz modelljével a Volkswagen egy további megoldást kínál a fenntartható és szén-dioxidtól mentes mobilitás területén – írja a Porsche Hungaria közleménye.

Martin Meiners

Csakúgy, mint a Volkswagen márka ID. családjának minden modellje, az ID. Buzz is ugyanazt a műszaki alapot, a Csoport moduláris elektromos platformját (MEB) használja, és a Volkswagen Haszonjárművek hannoveri üzemében készül. A világ első, tisztán elektromos autók számára készült, méretezhető, sorozatgyártásra alkalmas platformja biztosítja a több márka által is használt alapot a különböző modellek és szegmensek számára. Felépítése a szoftverek és technológia olyan irányú továbbfejlesztését is lehetővé teszi, amelyet nem csupán az ID. Buzz-hoz hasonló új modellek, de a távoli frissítésnek köszönhetően a már kiszállított példányok is hasznosíthatnak.

Az új modellcsalád vezetéstámogató rendszerei könnyed vezetést és tökéletes biztonságot garantálnak. Az ID. Buzz és ID. Buzz Cargo modellekben az alapfelszereltség része a „Car2X” közvetlen környezetre vonatkozó figyelmeztető rendszer, amely más járművektől és a közlekedési infrastruktúra egyéb elemeitől érkező jelzéseket használja, hogy valós időben észlelje az esetleges veszélyeket. Szintén a szériafelszereltség része a vészfék-asszisztenssel rendelkező „Front Assist” rendszer illetve a kisbusz esetében a forgalmi sáv tartását segítő „Lane Assist” is. Az új szoftverrel új vezetéstámogató funkciók is érkeznek az ID. család kínálatába. Opcionálisan a tömeges adatgyűjtést használó „Travel Assist” funkció is elérhető, amely a részben automatizált vezetést támogatja a teljes sebességtartományban illetve – most először – az autópályán történő sávváltásban is segítséget nyújt. Szintén újdonság a már korábban mentett útvonalhoz kapcsolódó automatizált parkolást segítő „Memória funkció”.

Az ID. Buzz és az ID. Buzz Cargo modellek Európában egy 77 kWh kapacitású akkumulátorral (bruttó kapacitás: 82 kWh) mutatkoznak be. Ez látja el árammal a 150 kW teljesítményű elektromos motort, amely – hasonlóan ahhoz, ahogy a T1 modellnél egykor a boxermotor – a hátsó tengelyen kapott helyet. A mélyen a szendvicspadlóban elhelyezett akkumulátor pozíciójának és a könnyű elektromos hajtásrendszernek köszönhető az autó jó súlyelosztása és alacsony tömegközéppontja. Ezek együttesen biztosítják az autó optimális kezelhetőségét és agilitását. A lítium-ion akkumulátor falitöltőről és nyilvános töltőállomásról is tölthető 11 kW teljesítményű váltakozó áramról. CCS csatlakozó használatával az egyenáramú gyorstöltő állomásokon a töltési teljesítmény elérheti az akár 170 kW-ot is. Ennek alkalmazásával az akkumulátor 5 százalékról 80 százalékra való töltése közel 30 percet vesz igénbe. A legújabb ID. szoftver használatával a modellcsalád a „Plug & Charge” funkciót is kínálja a jövőben. Ennek használatával az ID. Buzz a töltőcsatlakozón keresztül – az ISO 15118 szabványt használva – számos szolgáltató egyenáramú gyorstöltő állomásán tudja magát hitelesíteni. További kényelmi funkció, hogy az autó ily módon az összes szükséges információt közvetlenül egyezteti a töltőállomással. A kétirányú töltés lehetővé teszi, hogy az akkumulátorban tárolt, nem használt energia az ügyfél otthoni rendszerébe kerüljön visszatáplálásra (V2H). Az energia áttöltése és a kommunikáció egy speciális egyenáramú kétirányú falitöltő segítségével valósul meg.

Egy másik, a modellcsaládra különösen jellemző megoldás az ikonikus orr rész a jellegzetes, LED fényszórók között elhelyezett V formájú első borítással illetve a kéttónusú fényezés is.

Az ID. Buzz vezetője és utasai egy tágasan megalkotott belső térben tapasztalhatják meg az új Bulli érzést. Jellegzetes Bulli: egyértelmű kialakítás, átgondolt koncepció és optimális térkihasználás jellemzi az újdonságot.

Az egyterű változat hívogató, barátságos hangulatú belterében öt személynek és csomagjaiknak (1 121 literig) jut bőséges hely az utazás során. Ha a második üléssort lehajtjuk, a csomagtér befogadóképessége 2 205 literre nő. Az ID. Buzz Cargo áruszállító kivitelnél az ügyfél kívánsága alapján két vagy három ülés kerül az első sorba, amelyeket egy fix válaszfal határol a 3,9 m3

rakodótértől. A károsanyag-kibocsátástól mentes áruszállító változat akár két szabvány raklapnyi, keresztben elhelyett áru befogadására is képes.

Az ID. Buzz és ID. Buzz Cargo modellek egyik jellemzője a 2 988 milliméteres tengelytáv, amely hozzávetőleg megegyezik a jelenlegi T6.1 modellével. Mindkét változat hossza 4 712 milliméter. Az igen hosszú tengelytávnak köszönhetően még optimálisabb a jármű kihasználhatósága. A tetőantennával együtt az ID. Buzz két változata – kiviteltől függően – 1 937 mm vagy 1 938 mm magas lehet. 1 985 milliméteres szélességével az új modell 81 milliméterrel szélesebb, mint a T6.1. Fordulóköre szokatlanul kicsi, átmérője alig haladja meg a 11,1 métert.

Az ID. Buzz modellcsalád tagjai a Volkswagen Haszonjárművek hannoveri központi üzemében készülnek. Az ide szállítandó elektromos hajtásrendszer egységek többsége szintén Németországban készül, a legszigorúbb minőségi előírásoknak megfelelően, jelen esetben a Csoport saját csapatának, a Volkswagen Csoport Alkatrész részlegének bevonásával. 2022. óta a hannoveri üzem a Csoport egyik legkorszerűbb, tisztán elektromos járművek gyártását végző egysége.

Az európai előértékesítés májusban indul, a piaci bevezetés ősszel várható. Az ID. Buzz és az ID. Buzz Cargo az első néhány európai országban, így Magyarországon is, idén ősszel jelenik meg a piacokon.

Forrás: Porsche Hungaria