A cél: 2035
A Toyota készen áll arra, hogy 2035-re nullára csökkentse az újonnan értékesített Toyota és Lexus járművek széndioxid-kibocsátását Nyugat-Európában, amelynek fontos lépcsőfoka lesz a legalább 50 százalékos, de a vásárlói kereslet függvényében akár még magasabb arányú ZEV (zéró károsanyag-kibocsátású jármű) értékesítések elérése 2030-ra a kontinensen – írja közleményében a Toyota News.
A Toyota célja, hogy minél hamarabb elérje a karbonsemlegességet, miközben az oda vezető úton a lehető legalacsonyabbra csökkenti a széndioxid-kibocsátást. Az elkövetkező években a Toyota egyre több praktikus és megfizethető zéró károsanyag-kibocsátású járművet (ZEV) fog piacra dobni, melyek közül a bZ4X lesz a következő a sorban. 2030-ig a Toyota és a Lexus globálisan 30 vadonatúj akkumulátoros elektromos modellt mutat be, miközben újabb hidrogén üzemanyagcellás elektromos modellek is érkeznek a kínálatában, ennek köszönhetően pedig a zéró emissziók autók értékesítési aránya Nyugat-Európában várhatóan legalább 50 százalékos lesz az autógyártó eladásaiban, és meglesz a kellő kapacitás, valamint képesség arra, hogy a vásárlók keresletének függvényében ez az arány akár még magasabb is legyen. A vállalat ennek köszönhetően 2030-ra világszinten évi 3,5 millió akkumulátoros elektromos autó (köztük 1 millió Lexus) értékesítésével számol,
„2030 után a zéró emissziós modellek iránti kereslet felgyorsulását várjuk, és addigra a Toyota készen áll majd arra, hogy 2035-re nullára csökkentse az új járművek széndioxid-kibocsátását Nyugat-Európában, feltéve, hogy addigra elegendő elektromos töltési pont és hidrogénkút áll majd rendelkezésre a szükséges megújuló energiaforrások kapacitásnövekedésével együtt.” – avat be Matt Harrison, a Toyota európai elnök vezérigazgatója.
Gill Pratt, a Toyota vezető tudósa és a vállalat kutatóközpontjának vezérigazgatója szerint a karbonsemlegesség leghatékonyabban a hajtáslánc-megoldások három kulcstényezőből fakad:
- az energiaforrások régiónkénti változatossága,
- az emberek eltérő közlekedési igényei és annak elengedhetetlensége, hogy a beruházások széndioxid-megtérülését maximalizálják,
- a szűkös akkumulátor-alapanyagok felhasználása optimalizálása.
„Miközben a Toyota elkötelezett amellett, hogy akkumulátoros elektromos járművek millióit tegye elérhetővé vásárlói számára, a nettó széndioxid-kibocsátás leghatékonyabb csökkentéséhez az eszköztárunk minden elemének felhasználása szükséges, beleértve az öntöltő hibrid elektromos, a plug-in hibrid elektromos, az akkumulátoros elektromos és a hidrogén üzemanyagcellás elektromos járműveket.” – avat be Gill Pratt.
Gerald Killmann, a Toyota európai kutatás-fejlesztési részlegének alelnöke felhívja a figyelmet arra, hogy a vállalat nemrégiben nemrégiben jelentett be 11,5 milliárd eurós akkumulátor-befektetési stratégiáját, amelynek keretében megkezdődött a világ első bipoláris NiMh akkumulátorának kereskedelmi gyártása, amely amellett, hogy kevésbé értékes ásványi anyagokat használ, olcsóbb, és kétszer akkora a kimeneti energiasűrűsége, mint egy hagyományos NiMh akkumulátornak. A Li-Ion akkumulátorokhoz hasonló technológiák alkalmazásával, valamint a járművek energiafogyasztási hatékonyságának növekedésével a Toyota arra számít, hogy a 2020-as évek második felében 50 százalékkal csökken az akkumulátorok járművenkénti költsége, anélkül, hogy a hatótávolság csökkenne. Ezáltal megfizethetőbbé és hozzáférhetőbbé válnak az akkumulátoros elektromos járművek.
A kibővített portfólió további növekedést eredményez
A Toyota Európában 2021-ben 1,07 millió járművet értékesített, ami 6,3 százalékos rekord piaci részesedést és nem utolsósorban 80 ezer darabos növekedést jelent 2020-hoz képest. 2022-ben a vállalat körülbelül 1,3 millió Toyota és Lexus eladását tervezi a kontinensen, amely 6,5 százalékos piaci részesedést és egyben újabb rekordot jelenthet. A 2021 és 2022 között várt 230 ezer darabos értékesítési növekedést az erős termékkínálat biztosítja, ideértve a TNGA platformok széles körű elérhetőségét és az az elektrifikált modellek eddigi legmagasabb, mintegy 70 százalékos arányát. Mindezt az új modellek erős felhozatal is támogatja, beleértve az új Toyota bZ4X, Toyota Aygo X, Toyota GR86, Toyota Cross, Lexus NX, elektromos Lexus UX és Lexus RZ modelleket.
Folyamatosan új modellek és technológiák
A Toyota új bZ4X névre keresztelt akkumulátoros elektromos járművének 2022-es európai premierjét a következő években további 6 bZ modell ( köztük egy kisméretű crossover, egy kompakt és egy nagyméretű SUV és középkategóriás szedán) követi majd, amelyeket a dedikált a vállalat akkumulátoros elektromos modelljei számára fejlesztett eTNGA platformra építenek. Ugyancsak 2022-ben érkezik majd a vadonatúj Toyota Corolla Cross SUV, a világ első autója amelyben ötödik generációs öntöltő hibrid elektromos rendszer működik majd.
A Lexus ugyancsak ambiciózus növekedés előtt áll: 2025-ig 20 modellt dobnak piacra, megduplázva ezzel a márka európai eladásait és az évi 130 ezer darabos értékesítést a kontinensen. Az első a sorban a napokban az európai márkakereskedésekbe érkező vadonatúj Lexus NX lesz, az első modell a márka történetében, amely az öntöltő hibrid elektromos hajtás mellett elérhető plug-in hibrid elektromos hajtással is. Még idén érkezik emellett Európa valamennyi országába az akkumulátoros elektromos Lexus UX, és a vadonatúj Lexus RZ, a márka új nagyméretű SUV-ja, amely a vállalat dedikált, akkumulátoros elektromos autók számára épített padlólemezére épül.
2025-re a Toyota globális kínálatában a jelenlegi 40-ről 70-re nő a részben vagy teljesen elektromos modellek száma, ezzel egyetlen olyan Toyota és Lexus modell sem lesz amely ne lenne elérhető valamely részben vagy teljesen elektromos hajtással. Ennek eredményeképp a vállalat világszintű értékesítéseiben 70%-ot tesz majd ki az öntöltő hibrid elektromos, 10%-ot a plug-in hibrid elektromos és 10%-ot a zéró emissziós (akkumulátoros elektromos vagy hidrogén üzemanyagcellás elektromos) autók aránya.
A Toyota hidrogén üzemanyagcellás elektromos technológiáját már eddig is beépítették személygépkocsikba, buszokba, teherautókba, vonatokba, tengeri és helyhez kötött eszközökbe. Azon felül, hogy a Toyota, most, 2022 januárjában megkezdi a Toyota Generation 2 Fuel Cell moduljának gyártását Belgiumban.
2035-ra jön a karbonsemleges gyártás
2035-re a Lexus teljes globális kínálata akkumulátoros elektromos autókból áll majd, és nem csupán a Toyota és Lexus európai értékesítése lesz karbonsemleges, de a globális gyártás is, a vállalat addig is folyamatosan csökkenti az energiafelhasználást és kibővíti az innovatív gyártási technológiák használati körét.
Cash/fotó: Toyota News