A szél okozta jegesedéssel is elbír

 

A Volvo Trucks elektromos FH Electric típusú nyerges vontatója -25 Celsius-fokban, erős szélben vett részt téli teszten egy 44 tonnás szerelvénnyel Észak-Svédországban – írja az autopro.hu

Az FH Electric egyike azon három elektromos kamionnak, amelyet jövőre tervez piacra dobni a Volvo, de a tisztán elektromos, akkumulátoros vontató már hónapok óta előrendelhető. A 44 tonnás megengedett legnagyobb össztömegű szerelvényhez alkalmas vontatót regionális és középtávú fuvarozásra szánja a Volvo, ezekre a célokra pedig minden körülmények között alkalmasnak kell lennie a járműnek.

A tesztek az Északi-sarkkört közelítve, Svédország északi részén zajlottak, ahol minden kiszámíthatatlan időjárási jelenségnek ki tudják tenni a kamionokat. A tapasztalatok szerint a járművek jól működnek extrém hideg körülmények között is, például a viharos szél okozta erőteljes jegesedést is bírják.

Jól vizsgázott egy új funkció, a „Ready to Run” is, amely egy applikáció segítségével, távolról indítva gondoskodik a kabin és az akkumulátorcsomag előfűtéséről vagy -hűtéséről az időjárástól függően. Az akkumulátorok ideális üzemi hőmérséklete 25 fok körüli. A funkció a 44 tonnás FH, FM és FMX Electric vontatókhoz lesz elérhető, amelyeket 2022 második felében kezdenek majd gyártani. A pótkocsik várhatóan 2023 elején kerülnek gyártásba.

A három új modellel már hat elektromos teherautót és nyerges vontatót tartalmaz a Volvo Trucks palettája 16-tól 44 tonnás össztömegig. Az FH Electric városi és regionális, az FM Electric rugalmas kis- és középtávú, az FMX Electric pedig építőipari szállítmányozáshoz készült. A három új modell az FL Electric és az FE Electric városi teherautók mellé érkezik, amelyeket már 2019-óta gyártanak. A vállalat terve, hogy 2030-ra eladásaik felét elektromos járművek tegyék ki.

A három új modell kétféle alvázmagassággal lesz elérhető, amelyekhez különböző, 3800-tól 6700 milliméterig terjedő tengelytávok tartoznak. Az elektromos változatok a hagyományos hajtásúakkal megegyező platformra épülnek, így ugyanazt a praktikumot és rugalmas használhatóságot kínálják.

Az elektromos típusokban három, összesen 490 kilowatt teljesítményt leadó villanymotor kapcsolódik a Volvo I-Shift váltójához, amelyen 28 ezer Newtonméteres maximális forgatónyomaték ébred. Három módon, különböző elveken alapulva, más-más teljesítményszinteken elérhető egy intenzív gyorsítással járó elindulási program.

A hategységes lítiumion akkumulátorcsomag 540 kilowattórányi áramot tud tárolni, ami nagyjából 300 kilométeres hatótávot biztosít, az energiatakarékosság pedig fő szempont volt a fejlesztés során. A töltés váltó- és egyenárammal is lehetséges – előbbi 43, utóbbi 250 kilowattos teljesítményt biztosít. A Volvo szerint egyenáramú töltés mellett 90 alatt 80 százalékra fel lehet tölteni az akkumulátort.

A gyártó igény szerint szerviz- és finanszírozási szolgáltatáscsomagot is kínál az ügyfeleknek, hogy megkönnyítsék és fokozatossá tegyék az elektromos járműparkra való átállást a vállalkozásoknak. Sokáig megtalálható lesz még a flottákban az elektromos és a hagyományos hajtás egyszerre, így fontos, hogy az ebből a szempontból eltérő, de minden másban hasonló teherautók üzemeltetése és karbantartása egyszerű és gördülékeny legyen.

Az akkumulátoros megoldáson kívül a Volvo tervezi a hidrogén üzemanyagcellás technológia bevezetését is a palettájába, így a Daimler Truck-kal közösen fejleszt is ilyen járművet, amelyet az évtized második felében tervez piacra dobni – olvasható az anyagban.

Cash/fotó: trans.info