Leszállás közben kigyulladt egy repülő

 

 Több száz fő részvételével, óriási füst és tűz közepette zajlott a szimulált mentés a budapesti repülőtér teljes körű kényszerhelyzeti gyakorlatán. Az október 28-án éjjel tartott szimuláció során, egy használaton kívüli, gyakorló repülőgép segítségével imitálták a balesetet, hogy felkészítsék a mentésben érintett szervezeteket egy esetleges valódi katasztrófa felszámolására – számol be a gyakorlatról a Budapest Airport (BUD).

Egy repülőtér működése során a legfontosabb tényező a biztonság. A Budapest Airport (BUD) ezt folyamatosan erősíti, nemcsak munkavállalói, hanem partnerei, bérlői, a repülőtéri szervezetek és hatóságok körében is, hiszen a repülőtér és a repülés biztonságának folyamatos fenntartása közös feladat.

Nemzetközi repülőtérként minden lehetséges kényszerhelyzetre azonnal, pontosan és szoros együttműködésben kell reagálni, ezért elengedhetetlen és kötelező rendszeresen tesztelni azoknak a felkészültségét és kooperációjuk hatékonyságát, akik egy előre nem látható légi katasztrófa esetén részt vesznek a kényszerhelyzet kezelésében.

A szimulált esemény szerint egy a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre érkező légijármű leszállást követően balesetet szenved, a jobboldali főfutóműve becsuklik és kigyullad – ez volt a Budapest Airport október 28-ai teljes körű kényszerhelyzeti gyakorlatának szituációja, amelyet a mentésben résztvevő szervezetek egységeinek kezelnie kellett. A gyakorlaton több százan vettek részt, ebből 50 önkéntes, akik a balesetet szenvedett légijármű utasait alakították, a többiek pedig a mentésben közreműködő hatósági, repülőtéri és mentő szervezetek munkatársaiként tevékenykedtek a valósághű szimulációban. A balesetben több sérült és halálos áldozat is volt, valamint a mentési forgatókönyvet nehezítette, hogy a gépben 9 tonna üzemanyag volt, ami robbanásveszélyes, és ezen felül további veszélyes árut is szállított.

A Budapest Airport a nemzetközi előírásoknak megfelelően kétévente szervez teljes körű kényszerhelyzeti gyakorlatot, amit előtte több hónapos tervezés előz meg. A cél minden évben ugyanaz: feleleveníteni és élesben lepróbálni a forgatókönyvet, összehangolni a mentési és kommunikációs folyamatokat, hogy valós légi esemény esetén minden résztvevő maximálisan tisztában legyen saját feladatával és felelősségével.

Az idei gyakorlat lebonyolításában a Budapest Airport kényszerhelyzeti egységei mellett az alábbi szervezetek vettek részt, amelyeknek a repülőtér üzemeltetője ezúton is köszöni a segítséget:

  • AH Légiforgalmi és Repülőtéri Kirendeltség,
  • Airport Service Budapest Zrt,
  • BFKH Népegészségügyi Főosztály,
  • Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság,
  • HungaroControl Zrt,
  • Innovációs és Technológiai Minisztérium Légiközlekedési Hatóság,
  • Készenléti Rendőrség Légirendészeti Parancsnokság,
  • Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Iroda,
  • Közlekedésbiztonsági Szervezet,
  • Nemzeti Adó és Vámhivatal Repülőtéri Igazgatósága,
  • Országos Mentőszolgálat,
  • Repülőtéri Egészségügyi Szolgálat (AMS),
  • Repülőtéri Hivatásos Tűzoltóparancsnokság,
  • Repülőtéri Rendőr Igazgatóság.
  • Terrorelhárítási Központ.

A Budapest Airport megköszönte minden résztvevő munkáját, akik hozzájárultak a teljes kényszerhelyzeti gyakorlat tervezéséhez és sikeres megvalósításához – olvasható a gyakorlat értékelésében.

Cash/fotó: BUD