15 százalékkal többen kerékpároznak

 

Egyeztetésnél tart az a jogszabályi előkészítés, ami után módosulhat a KRESZ is. A közös kerékpárutakon, járdán, a gyalogosok zavarják a kétkerekűeket, és fordítva is igaz, míg az úttesten az autósokra hozzák rá a frászt a kiszámíthatatlanul közlekedők bringások, rolleresek.

Révész Máriusz Aktív Magyarországért felelős kormánybiztos arról beszélt az Inforádió Aréna című műsorában, hogy a kerékpáros szervezetek kérésére módosíthatják a KRESZ-t, és megszüntethetik a kötelező kerékpárút-használatot. A gyakorlott kerékpárosok ugyanis nagyobb veszélyben érzik magukat a keskeny, rossz minőségű kerékpárutakon, mint az úttesten haladva, főleg, ha a családosokat is kerülgetniük kell. A statisztika is ezt támasztja alá, elsősorban azokon a helyeken, ahol a járdán fut a kerékpárút.

A KRESZ-módosítással kapcsolatban három éve folynak az egyeztetések. Az ORFK-Országos Balesetmegőrzési Bizottsággal (OBB) a húsvét utáni második héten vitatják meg a felmerült vitás pontokat, mondta Révész Máriusz. Az elektromos rollerek, és egyéb szintén elektromos járművek, eszközök megjelenése miatt is szükségessé vált a szabályok módosítása. „Úgyhogy én nagyon-nagyon bízom benne, hogy az OBB-vel történt egyeztetés után most már végre lesz egy olyan csomag, ami elfogadható lesz mindenki számára” – mondta a kormánybiztos. Az is felmerült, hogy jogszabályban tegyék kötelezővé a 4-5. osztályos gyerekeknek a közlekedési alapvizsgát. Májusban dőlhet el, hogy 2022-ben Budapestről rajtol-e a Giro d’Italia olasz kerékpáros körverseny, Révész szerint a fővárosi önkormányzattal még egyeztetniük kell ez ügyben.

A Magyar Kerékpárosklub mérése szerint tavaly tavasz óta növekszik a kerékpáros forgalom Budapesten, 2020-ban 15%-kal több kerékpározót mértek, mint 2019-ben, a növekedés pedig még télen is folytatódott. Ennek több oka is lehet: sokan biciklire váltva próbálták elkerülni a fertőzést, a biciklizés a korlátozások alatt is megengedett maradt, de az új bringasávok- és utak, illetve a rakpart megnyitása is vonzóbbá tette a kerékpározást – hangzott el az adásban.

Ami a taxisokat illeti, sokan sokféle véleményt fogalmaztak meg a kerékpározással kapcsolatban. Abban szinte egységes a vélemény, hogy az olyan javaslatok, melyek szerint például minimum másfél méter oldaltávolság kell egy kerékpáros előzéséhez, a főváros szűk útvonalain egyszerűen nem tarthatók be. Ezeken éppen hogy elfér egy-egy személyautó, kicentizve a parkoló járműveket. Tehát a kocsi vagy beáll egy bringás mögé, és annak tempójában azt végig követi, vagy szabályt szeg és előz, centizve, kockáztatva. Amennyiben a kerékpársávokból az úttestekre még az elektromos rolleresek is kikényszerülnek az egyéb “villanyos” eszközökkel együtt, finoman szólva érdekes lesz a nagyobb városokban közlekedő járművek helyzete. Sajnos például a főváros úthálózata csak igen kevés helyen teszi lehetővé a gyalogosok, kerékpárosok (elektromos rolleresek és egyéb okos eszközök) és járművek, benne a tömegközlekedés által használt buszok, trolik biztonságos elkülönítését.

Azzal viszont egyet lehet érteni, hogy a felnőtt kerékpárosok ne a járdán száguldozzanak, ahol a gyermekeket sétáltatják szüleik. Nekik tényleg nem ott a helyük.

Nincs tehát irigylésre méltó helyzetben a jogszabályalkotó, nem véletlenül húzódik a folyamat évek óta.

k.z.t./fotó: youtube.com