Nagy pofont kaptak a taxisok a vírustól. A budapesti taxisok közel harmada adta fel hivatását a koronavírus-járvány tavaly tavaszi kitörése óta, és nem igazán bíznak a közeli újraindulásban.

A vállalkozáshoz beindításához komoly tőkebefektetés szükséges, közben az üzemanyag, a biztosítás és a szerviz is drágul. 2020-hoz képest több mint 30 százalékkal csökkent a fővárosi taxi-engedélyek száma, már 5000 taxis sincs Budapesten – közölte Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke, aki szerint egyre kevesebben bíznak abban, hogy egyhamar újraindul az élet a fővárosban.

Hetek foto

A kormány azonnali segítségét kérik a taxisok.  A fuvarok iránti kereslet 50-60 százalékkal esett vissza, de Budapesten kívül, olyan régiókban, ahol főként a turisták hívtak taxit, 90-95 százalékos csökkenés is előfordul, ami lényegében lenullázódást jelent. A fővárosi taxisoknál az egy főre jutó fuvarszám a harmadára esett – mondta Metál Zoltán.

Ha a fuvarigény egyszer visszatér, akkor a vállalkozások természetesen meg fogják oldani, hogy legyen elegendő számú autó, de a szolgáltatás elindítása jelentős tőkeberuházást igényel, miközben az üzemanyag, a szervizköltségek és a biztosítás is egyre drágább.

A legnagyobb budapesti cégnél, a Főtaxinál a franchise partnerek száma 35 százalékkal csökkent, ezzel azonban még mindig megtartották piacvezető pozíciójukat – mondta Reich Ádám vezérigazgató.

A cég megrendelőinek száma a tavaly tavaszi első járványhullám idején 90 százalékkal esett vissza, nyáron ugyan javult a helyzet, de a visszaesés az év azonos időszakához képest még mindig több, mint 40 százalék volt. Ezen a szeptemberben bevezetett és azóta is érvényben lévő korlátozások érdemben már nem rontottak tovább – tette hozzá a vezérigazgató. A Főtaxi bevételének nagy része az üzleti partnereik szállításából származik. Emellett – amint a jogszabályok lehetővé tették – csomagküldési szolgáltatást is indítottak.

Hetek foto

A cég több módon segítette a vele kapcsolatban álló sofőröket: egyrészt csökkentették a tagdíjat (ezt a kedvezményt továbbra is fenntartják) és szakmai támogatást adtak az elektromosautó-pályázaton részvételre. Itt 15 millió forint felső határig 55 százalékos támogatást kaphattak a sofőrök. Reich Ádám szerint 250 taxis kapott ilyen támogatást e-autó vásárlására és nagy részük főtaxis munkatárs. Az elmúlt évben egyébként egy olyan sofőr sem távozott a partnereik közül, aki elektromos autóval jár, így 2021-re már 50 teljesen elektromos és 200 hibrid autó tartozik a flottájukhoz. Az előbbi pár éven belül több mint 100 darabosra nő a cég tervei szerint.

A vállalat a járvány alatt kifejlesztett egy digitális elszámolóközpontot, amellyel a korábbi sorban állás, várakozás és készpénzes befizetés helyett a sofőrök elszámolása automatikus és hetente jutnak járandóságaikhoz. Reich Ádám szerint: „2021 második felére a belföldi utasforgalom visszatérhet a rendes kerékvágásba, de a turisták visszatéréséhez több idő kell.” Ettől függetlenül a vállalat nagy sikerként értékeli, hogy decemberben újabb öt évre elnyerték a Budapest Airport Zrt. személyszállítási tenderét, amely jól kalkulálható bevételt jelent majd a jövőben.

A Bolt megúszta a komoly lemorzsolódást, sofőrjeinek csak 15 százaléka távozott az elmúlt egy évben – közölte Láng László country manager, hozzátéve, hogy ezzel párhuzamosan sokan jelezték, hogy csatlakoznának a céghez személyszállító partnerként.

A vállalat, főként a kijárási korlátozások miatt, 40 százalékos fuvarcsökkenést regisztrált, azonban tapasztalataik szerint sokan veszik igénybe rövidebb utakra is a taxikat, ha ki kell mozdulniuk otthonról. Az év elején lassú forgalomnövekedést érzékeltek, ami összhangban van a korábbi évek szezonális trendjeivel.

A Bolt alternatív pénzkereseti lehetőségként tavaly áprilisban elindította étel házhozszállító szolgáltatását, amelyhez több sofőrük is csatlakozott, mára már külön futárbázissal dolgoznak.

A járvány alatt a Bolt taxisai a rugalmas jutalékrendszer helyett fixre váltottak – így csökkentve kiadásaikat –, illetve tavaly a csatlakozási díjat is részletekben kellett csak teljesíteniük.

Visszavonultak az egyéni vállalkozók. Az Opten adatai szerint 2020 áprilisában egy 4 éve tartó trend tört meg: 2016 óta ugyanis dinamikusan emelkedett a taxis egyéni vállalkozók száma, de áprilisban, egyetlen hónap alatt 4 százalékuk vonult ki végleg a piacról. A szektorban januárban 730 társas vállalkozás működött mintegy 1400 bejelentett alkalmazottal. A céginformációs szolgáltató szerint a büntetett előéletű sofőrök kizárásával a piac tisztult az elmúlt időszakban.

Forrás: Napi.hu