Vezető nélküli autóbuszt tesztelnek Malagán

Két hétig Malaga város önkormányzata tesztelheti Európa első önvezető, elektromos meghajtású autóbuszait. Az Irizar által kifejlesztett járműveket pár hónap múlva élesben is forgalomba állíthatják Spanyolországban.

Neue zentrale Stromtankstelle im Omnibuswerk Mannheim für Mercedes-Benz eCitaro mit vollelektrischem Antrieb, Anschlussleistung: 1,2 Megawatt, 4 Stellplätze für Steckerladung, Pantograf und Ladeschiene
New central electric charging station for the Mercedes-Benz eCitaro with all-electric drive at the Mannheim bus works, Connection power of 1.2 megawatts, four parking bays for charging via cable, pantograph and charging rail.

A spanyol gyártó beszámolója alapján ez Európa első, teljesméretű, önvezető autóbusza. A közlekedési eszköz a malagai kikötő és a városközpont között szállítja az utasokat. A busz képes kézivezérlésű- és automata módban is közlekedni. Utóbbi működését egy ellenőrző központból felügyelik majd.

A próbaüzemet végig sofőr felügyeli, aki azonban nem ér a volánhoz, sem a pedálokhoz az út során. A március 13-áig tartó projektben heti öt napon, hat órán át ingyenesen próbálhatják ki a helyiek a 70 ember szállítására alkalmas, 12 méter hosszú elektromos járművet, amely 18 kilométeres óránkénti sebességgel közlekedik a városban. A tesztelésre az utasok interneten jelentkezhettek a Málagai Közlekedési Társaság (EMT) internetes oldalán.

„Európa első önvezető autóbusza az AutoMost projekt gyümölcse, melyet a Spanyol Gazdasági Minisztérium Ipartechnológiai Fejlesztési Központja hívott életre. A program célja, hogy az önvezető technológiát a városi közlekedés szolgálatába állítsák. Javítani kívánják a hatékonyságot, a fenntarthatóságot, valamint a biztonságot. A projektben partnerként részt vesz az Irizar Group, a Madridi Politechnikai Egyetem, az Insia, a CEIT-IK4, és a Vigói Egyetem is” – mondta Hector Olabegogeaskoetxea, az Irizar e-mobilitási ügyvezető igazgatója.

A malagai önkormányzat és az Avanza busztársaság közös projektje kilencmillió eurós finanszírozással valósult meg. Az AutoMost nevet viselő kezdeményezés kutatási és tanulmányozási fázisban van, a jármű tartós fogalomba állítása pár hónapon belül megtörténhet.

Cash/fotó: AutoMost