Ugrás a tartalomhoz

Újabb helyszín

dec. 20 2016

A térfigyelő kamerákkal kapcsolatban 

Internetes csatornákon és különböző média felületeken újabb helyszín jelent meg a térfigyelő kamerákkal rögzített közlekedési szabálysértések elkövetésével kapcsolatban. És az a döbbenetes ezen a helyszínen is, hogy egy adott cselekedetet évek óta itt is megtettünk következmények nélkül, most meg büntetnek érte.

Konkrétan arról van szó, hogy Újpesten az Istvántelki útról jobbra kanyarodunk a Palotára vezető felüljáróra. Ott a kötelező haladási irány jelzőtábla, mi meg jobbra kanyarodunk. Akkor, mi a baj? A jobbra kanyarodásnál két lehetőségünk van. Vagy közvetlenül jobbra kanyarodunk a felüljáró mellé, vagy „féljobbra” megyünk, úgy kanyarodunk a felüljáróra.

A szabálysértési bírságot kirovó szerint csak az előbbi jobbkanyar a szabályos, a második már nem. Ugyanis hogyan mehetünk az Istvántelki útról a felüljáróra? Vagy egy szűk jobbkanyarral, akkor viszont törvényszerűen átmegyünk - az alig látható - „forgalom elől elzárt terület” felfestésen, ami szabálytalan, vagy egy kicsit még egyenesen megyünk és egy „laza” jobbkanyarral megyünk a felüljáróra. Az illetékes szerint ez is szabálytalan, hiszen a „Kötelező haladási irány, jobbra” jelzőtáblánál így „egy kicsit” még egyenesen megyünk, csak utána fordulunk jobbra! És ez is szabálytalan…

Kérni fogom a közlekedésszervezőket, hogy egyértelműen tiltsák meg – felfestéssel és műtárgyakkal – a továbbhaladást az Istvántelki útról a felüljáróra. De mi addig is tartózkodjunk a jobbkanyartól.

 

Hol figyelik a közlekedési szabályok megsértését térfigyelő kamerák segítségével?

A helyszíneket taxis kollégák jelezték az elmúlt években folyamatosan.

 

I. Szentháromság tér                       „Járdán” való megállás

 

II. Árpád fejedelem úja                   Buszsáv tiltott használata

II. Keleti Károly utca                      BKV (BKK) sáv tiltott használata

II. Rómer Flóris utca                      Behajtás tiltott területre

 

IV. Árpád út                                    Járdán való megállás

IV. Istvántelki út                              Kanyarodási szabály megszegése

 

V. Bajcsy – Szent István tér sarok  Megállás kerékpárúton

V. Bajcsy – Szent István tér sarok  Megállás gyalogátkelőhely előtt

V. Bajcsy – Arany János sarok       Megállás gyalogátkelőhely előtt

V. Ferenciek tere                             Megállás buszmegállóban

V. Kossuth Lajos utca                     Buszsáv tiltott használata

 

VI. Andrássy – Vörösmarty sarok   Megállás gyalogátkelőhely előtt

VI. Andrássy 1.                                Megállás buszmegállóban

VI. Andrássy 23.                              Megállás buszmegállóban 

VI. Bajcsy – Zichy                          Tiltott helyen megállás

VI. Hunyadi tér                               Megállás saroktól 5 méteren belül

VI. Zichy 2.                                     Tiltott helyen megállás

VI. Nagymező – Mozsár                 Megállás saroktól 5 méteren belül

VI. Nagymező utca 22.                    Megállás tiltott helyen

VI. Podmaniczky utca 1.                 Megállás buszmegállóban

 

VII. Rákóczi út                                Buszsáv tiltott használata

 

VIII. Baross – József körút             Tiltott jobbra kanyarodás

VIII. Baross –József körút               Tiltott balra kanyarodás

VIII. Baross utca 56.                        Záróvonal átlépése

VIII. Baross utca 100.                     Megállás másodikként

VIII. Fiumei  – Dologház sarok      Áthaladás tiltott útszakaszon

VIII. Futó utca                                 „Járdán” való megállás

VIII. Gutenberg tér                          Megállás saroktól 5 méteren belül

VIII. Illés utca                                 Megállás saroktól  5 méteren belül

VIII. Illés utca                                  Megállás gyalogátkelőhely előtt

VIII. József  körút 86.                      Megállás buszmegállóban

VIII. Kálvária tér                              Megállás másodikként

 

X. Örs Vezér tere                             Megállás buszmegállóban

 

XI. Bartók Béla 12.                          Megállás buszmegállóban

XI. Bartók Béla – Csiky   sarok       Megállás gyalogátkelőhely előtt

XI. Bartók Béla – Orlay  utca          Megállás saroktól 5 méteren belül

XI. Fehérvári – Bocskai sarok         Megállás a saroktól 5 méteren belül

XI. Október 23. – ALLÉ                  Megállás buszmegállóban 

 

XII. Böszörményi út                        Tiltott balra kanyarodás

XII. Nagy Jenő utca                          Betolatás egyirányú utcába

XII. Nagyenyed utca                         BKV (BKK) sáv tiltott használata  

 

XIV. Állatkerti – Kós Károly           Áthaladás tilos jelzésen

XIV. Dózsa – Kerepesi                     Áthaladás tilos jelzésen

XIV. Felvonulási tér                          Megállás saroktól 5 méteren belül

XIV. Füredi út                                   Megállás tiltott helyen

XIV. Hősök tere (Műcsarnok)          Megállás tiltott helyen

XIV. Hősök tere (Szépművészeti)     Megállás tiltott helyen

XIV. Nagy Lajos – Egressy               Tiltott balra kanyarodás

 

Ennyi helyszín emlékezetből, ennél biztosan még van. Néhány érdekesebb helyszín,érdekesebb történet abból a rémálomból, amit a térfigyelő kamerákkal okoztak az elmúlt években  A történeti hűség kedvéért emlékezzünk meg az első térfigyelő kamerával készült fényképfelvétel alapján készült feljelentésről. Molnár Béla kollégánkat a józsefvárosi Kálvária téren fényképezték le, amikor másodikként állt meg taxijával. Még a könyöke is látszott a felvételen, ahogy ült a taxijában. Akkoriban még büntették ezt a „szabálysértést” azzal az indokkal, hogy a jármű akadályozta másik jármű elindulását. De meggyőztük a Szabályértési Hatóságot, a taxis, ha a taxijában ül, és a másik jármű el akar indulni, félreáll. Hasonlóképpen mostanában nincs hír arról, hogy megbüntettek volna civil autóst, mert a buszsávot használja, vagy taxist büntettek volna, azért mert a BKV (BKK) sávokat használja. A II. kerületi Árpád fejedelem úton, vagy a VII. kerületi Rákóczi úton éppen azért helyeztek ki újabb kamerákat, hogy szabálytalankodó járművezetőket figyeljék és büntessék.

Amúgy érdekesség, hogy azóta Molnár Béla barátunk már nincs a szakmában egy banális eset miatt. A Józsefvárosban, a Szigony utcai droszton kezdett minden reggel. Az egyik alkalommal kezdéskor beszaladt a taxiállomás melletti körzeti orvosi rendelő mosdójába. Balszerencséjére éppen akkor jött a „Honda”. Nemcsak a taxiállomáson hagyta a taxit, de nem voltak kihelyezve a köztelezően előírtak, például a tarifatáblák. Miután ez kötelező minden szolgálatban lévő budapesti taxiban, elvették a Taxiállomás-használati engedélyét. Ráadásul tarifatábla nélkül, mint egy „hiéna” Azzal, hogy a taxiállomáson állt a taxi, úgy tekintették, hogy „szolgáltat”. Mutatta, hogy aznap még be sem volt kapcsolva a taxióra, de, hiába érvelt a BKK hajthatatlan maradt, elvették az engedélyt. Akkoriban másnap kiválthatott volna egy újat, de már akkor neki egy sárga taxit kellett volna bemutatnia. Új engedély, új taxi vizsga, sárgítás egy vagyon. Nem volt tartalék pénze, abbahagyta szakmát.

A másik érdekesség is a Józsefvárosban történt. Az Illés utca – Dugonics utca sarkán lévő Idősek otthonának lakói gyalogátkelőhelyként fehér csíkokat festettek az aszfaltra. Kollégánk a sarok közeléből „tutizott” évek óta, meg is kapta a csekket, mert „Gyalogátkelőhely előtt öt méteren belül állt” a járművével. Szerény személyem szerzett hivatalos igazolást a közlekedésszervezőktől, hogy ott hivatalosan nincs zebra. Ha meg nincs gyalogátkelőhely, nem lehet megállni előtte öt méteren belül.

Persze sok más érdekesség történt az elmúlt években. Egyik kollégánknak a VI. kerületi Bajcsy-Zsilinszky úton ment tönkre a sebességváltója. Szállítójármű vitte el a meghibásodott taxit, mégis megkapta a levelet, mert a „kerékpárúton állt meg a járművével”. Természetesen elengedték a büntetést, amikor bemutatta az autószállítási számlát. De jobb lett volna, ha nincs a feljelentés, nincs a levelezgetés, nincs az idegeskedés. Ugyanis a térfigyelő kamera kezelőjének látni kellet, hogy „lopós” autó viszi el a taxit.

A belvárosi Ferenciek terén kollégánk nyolc másodpercre állt meg, amíg az utas beszállt a taxijába az autóbuszmegállóban. Ez a fuvar is komoly tízezrekbe került. Ugyanannyiba, mint annak a kollégának a cselekedete, aki azért állt meg a józsefvárosi Bródy Sándor utca – Szentkirályi sarkon, hogy érdeklődő turistáknak válaszoljon. A saroktól öt méteren belül…

Érdekes az is, amit a Várban művelnek. Gyakorlatilag az úttesttel egy szintben vannak a járdák, a taxis félreáll, hogy kiszálljanak a taxiból az utasai és közben ne tartsa fel a forgalmat. És sorozatban küldik a csekkeket „járdán” való megállás miatt…

 

 

                                                                           Juhász Péter (a Lámpafelelős)