Kapcsolat

Magyarország, 1039 Budapest, Rákóczi utca 8.

Keressen minket elérhetőségünkön.

Hatályba léptek az Európai Unió jogosítványokra, valamint a vezetéstől való eltiltásokra vonatkozó új, modernizált szabályai. Ez alapján – egyebek mellett – a tagállamoknak egyszerűbb lesz kiszűrni, ha valakit egy másik tagállamban eltiltottak a vezetéstől, de e mellett az új szabályozás sok olyan elemet is tartalmaz, amelyek az Európai Bizottság reményei szerint csökkentik a súlyos közúti balesetek számát.

November 25-én léptek hatályba az Európai Unióban azok az modernizált szabályok, amelyek a jogosítványokra és a vezetéstől való kölcsönös eltiltásokra vonatkoznak – számol be róla az Európai Bizottság sajtóközleményben.

A korszerűbb uniós jogosítványszabályokról szóló javaslatot még 2023 márciusában nyújtotta be a bizottság, végül pedig 2025 októberében fogadta el az Európai Parlament és a tagállamok kormányaiból álló Európai Unió Tanácsa (röviden: tanács).

Az intézkedések célja, hogy csökkentsék a közúti balesetek számát, valamint az állampolgárokra és hatóságokra vonatkozó bürokratikus terheket.

Az erről szóló közleményben a bizottság azt írja, hogy az új szabályok olyan intézkedéseket tartalmaznak, amelyek bizonyítottan jelentősen javítják a közúti közlekedésbiztonságot, beleértve a 17 éves vezetők számára létrehozott, EU-szerte érvényes, kísérővel történő vezetési rendszert, valamint a kezdő vezetők számára létrehozott, EU-szerte érvényes próbaidőt.

A bizottság szerint a jogosítványbevonások kölcsönös elismerése biztosítja, hogy a súlyos szabálysértéseket elkövető vezetők más tagállamokban se vezeshessenek.

Ezenkívül az EU bevezeti a digitális uniós jogosítványokat, amelyekhez mobiltelefonon vagy más digitális eszközökön lehet hozzáférni, és az egész EU-ban használhatók.

A fenntartható közlekedésért és turizmusért felelős görög uniós biztos, Aposztolos Tzitzikosztas az új szabály hatályba lépését úgy értékelte, hogy ez egy jelentős nap a vezetői engedélyek rendszerének korszerűsítése és a közúti halálos kimenetelű balesetek számának csökkentése felé.

Minden egyes, az utakon elhunyt élet eggyel több a szükségesnél. Új szabályaink közelebb visznek minket a nulla víziónkhoz, amely 2050-re nulla halálesetet és súlyos sérülést szeretne elérni az EU útjain – fogalmazott a görög biztos.

Kétéves próbaidő a kezdő sofőrök számára

Az új szabályok értelmében bevezetnek egy teljes mértékben digitális vezetői engedélyt, ami a bizottság reményei szerint egyszerűsíteni fogja az adminisztrációt, valamint jelentősen megkönnyíti az engedélyek cseréjét vagy megújítását a tagállamok közötti mozgás során.

Ezenkívül kísérővel történő vezetési rendszert is bevezetnek a 17 éves személygépkocsi-vezetők számára, ezt a tagállamok akár a tehergépkocsi-vezetők számára is kiterjeszthetik.

Az új irányelv legalább kétéves próbaidőt vezet be a kezdő sofőrök számára, ez alatt szigorúbb szabályoknak kell megfelelniük és súlyosabb szankciókkal nézhetnek szembe, miközben azt ígérik, hogy a vezetésre való alkalmasságot szisztematikusabban fogják ellenőrizni a megújításánál, ahogy a veszélyeztetett úthasználók is fokozottabb védelemben fognak részesülni.

A vezetői engedélyekről szóló új irányelv lehetővé teszi a B kategóriájú, alternatív üzemanyaggal működő járművek vezetését is, beleértve a sürgősségi járműveket, amelyek maximális tömege (3,5 tonna helyett) 4,25 tonna. Ez figyelembe veszi azt a tényt, hogy az alternatív üzemanyaggal működő járművek gyakran nehezebbek, mint a hagyományos meghajtású járművek, például az akkumulátor súlya miatt, és így elősegítheti piaci elterjedésüket, mivel vezetésükhöz nincs szükség magasabb engedélykategóriára.

Az, hogy az irányelv hatályba lépett, még nem jelenti azt, hogy azt azonnal alkalmaznia is kell minden tagállamnak.

Ezt először a nemzeti jogba is bele kell ültetni, majd ezt követően négy év múlva válik alkalmazandóvá a tagállamokban – leszámítva „az alternatív meghajtású járművekre” és a kísérőkre vonatkozó szabályokat, amelyek két, illetve három év múlva válnak alkalmazandóvá.

Forrás: index.hu, Kép: Illusztráció