A gépjárműtulajdonosok és szakértők szerint mindez komoly pluszköltséggel járhat
Az Európai Bizottság javaslata szerint a 10 évnél idősebb autóknak évente kötelező műszaki és emissziós vizsgán kellene átesniük, eddig kétévente volt kötelező. A cél a közlekedésbiztonság és a levegő minőségének javítása az EU egész területén – írja a parameter.sk.
Szakértők szerint a javaslat több hiányossággal küzd, például az új emissziómérési módszerek miatt. A kritikusok főként a jövedelem szempontjából hátrányos helyzetűeket látják veszélyeztetve, mivel a régi autót használók nem mindig engedhetik meg maguknak az új autó vásárlását – írja a Pravda.
Szlovákiában jelenleg az új autót a vásárlástól számított 4 év után kell először vizsgáztatni, utána kétévente. Az ACEA (Association des Constructeurs Européens d’Automobiles, magyarul: Európai Autógyártók Szövetsége) adatai szerint 2022-ben a szlovák autók átlagéletkora 14,7 év volt, az EU-s átlag ezzel szemben 12 év. Évente 800 ezer autót érintene a változás, mintegy 64 millió eurós összköltséggel.
A SMaT (Spoločenstvo majiteľov a technikov STK, magyarul: Műszaki Vizsgálóállomások Tulajdonosainak és Technikusi Közössége) szerint a vizsgálati díjak akár a duplájára nőhetnek, mivel a vizsgálóállomásoknak drága berendezéseket kell beszerezniük (pl. részecskeszám és NOx-mérők), amelyek költségei végül a gépjárműtulajdonosokra hárulnak.
Jelenleg egy átlagos műszaki vizsga ára 85 euró, a tervezett változtatások elfogadása után ez az összeg akár 170 euróra is nőhet. Németországban az átlagár 150 euró, és a változások után akár 300 euróra is emelkedhet.
A minisztériumok és egyes szakmai szervezetek ugyan támogatják a biztonság és környezetvédelem javítását, de évente vizsgáztatni az autókat gazdaságilag és szociálisan problémás lehet. A szakmai szervezetek szerint a technikai hibák okozta balesetek aránya Szlovákiában nagyon alacsony: 2024-ben mindössze 17 baleset volt a műszaki hiba miatt.
Ugyanakkor más szakmai szervezetek és a Nemzeti STK Szövetség a szigorúbb ellenőrzéseket támogatja, mert a régebbi járművek nagyobb kockázatot jelentenek. Az SNS párt korábban azt javasolta, hogy a használt autók vizsgáztatási intervallumát két évről három évre, az új autókét négy évről öt évre emeljék, mivel a műszaki hibák nagyon ritkák, és a járművek 87 százaléka 2023-ban átment a vizsgán.
A fő akadály az EU-s szabályozás: az első vizsga négy év után, azután kétévente kötelező. Szlovákia már a felső határnál tart. Még ha a parlament meg is változtatná a szabályt, az EU-s jogszabály felülírná, így az intervallumot legfeljebb rövidíteni lehet, de nem hosszabbítani.
Az alábbiakban egy rövid összefoglaló található a környező országokban érvényes első műszaki vizsga (STK) szabályairól és átlagos költségeiről, euróban:
Németország Az első műszaki vizsgára az autó 3 éves korában kerül sor, és a költsége 100-200 euró között mozog.
Csehország Az autósoknak 4 év után kell először műszaki vizsgára menniük, ami átlagosan 30-70 euróba kerül.
Magyarország Az első műszaki vizsga 4 év után esedékes, és a tulajdonosoknak átlagosan 55-80 eurót kell fizetniük.
Ausztria Az első vizsga 3 év után van, a költségek pedig 50-100 euró között alakulnak.
Lengyelország Az első műszaki vizsga 3 év után esedékes, és az ára 24 euró.
Szlovákia Az első vizsgát 4 év után kell elvégezni, ami 65-95 euróba kerül.
Forrás: autoszektor.hu Kép: illusztráció