Kapcsolat

Magyarország, 1039 Budapest, Rákóczi utca 8.

Keressen minket elérhetőségünkön.

 

Inflációt vágod? Budapesti ingatlanok árát látva pukkant már el az agyad? Nézted már meg mostanában, mennyibe kerül egy alap felszereltségű alsó-középkategóriás kisautó? Észrevetted, hogy jó esetben is másfélszer annyiért vásárolsz be egy hétre, mint néhány éve?

 

Ha a fenti kérdésekre igennel feleltél, akkor számodra biztosan nem kell elmagyaráznunk, mi fán terem a magyar lakosságot az elmúlt hónapokban egyre nagyobb erekcióval erőszakolgató megélhetési válság. Politizálni továbbra sem fogunk, az okok fejtegetése helyett próbáljuk meg ehelyütt közmegegyezés tárgyává tenni, amit mindenki a saját bőrén tapasztal:

ma a legtöbb magyarnak ugyanannyi pénzből kell megélnie, mint két éve, csak közben minden sokkal drágább lett.

 

Ez már helyből okozhat némi frusztrációt, különösképp akkor, amikor olyan vészjósló fogalmak vigyorognak ránk a semmiből, mint az inflációkövető adóemelés, melynek hallatán csak azért szorul ökölbe az ember gyomra, mert az inflációkövető bérezés fogalmát még nemigen sikerült megszülni. Keserű pirula, de le kell nyelni: az állam most épp úgy gondolja, ha rottyan a forint, akkor bizony több kell belőle.

A logikába nehéz is lenne belekötni, hiszen azzal többé-kevésbé mindenki egyetért, hogy ha drágulnak a dolgok, akkor több pénz kell, és máris nem probléma, ha felkerül egy nulla a Túró Rudi árcédulájának a végére. Különösen egy piaci szereplőnek kell tudnia, hogy egy ehhez hasonló válságot nem lehet a karosszékben anyázva megoldani. Ha lehetséges, árat kell emelni, ha ezt nem bírja el a piac, akkor többet vagy hatékonyabban kell dolgozni, esetleg fejleszteni, kiszervezni, leépíteni vagy végső esetben váltani kell.

 

A lehetőségek palettájának egyetlen olyan eszköze van, amit valamiért Magyarországon csak egy meghatározott társadalmi csoport képes alkalmazni.

Az eszköz a zsarolás, a társadalmi csoport pedig a budapesti taxisok.

Nálunk valamiért egészen komoly hagyományai vannak annak, hogy a pesti taxisok rendre úsznak meg a lakosság más rétegeit súlyosan érintő változásokat, arról nem is beszélve, hogy a szabad piaci versennyel sem kell küszködniük már évek óta. A legtöbb szegmensben általában a fogyasztók számára kedvező hatásokkal járó árverseny fogalma már jó ideje ismeretlen a számukra, hiszen még azt is sikerült nekik kilobbizni, hogy a budapesti személyszállítás tarifáit fővárosi rendeletben szabályozzák, majd a Nyugaton a mai napig működő és prosperáló Ubert is elzavarták, nehogy a magyar utasok maguk választhassák meg, milyen szolgáltatást vesznek igénybe. (A nemrég a budapesti utakra visszatérő kiherélt Uberről teljesen felesleges e körben beszélgetni.)

 

Azon már alig lepődött meg valaki, hogy az orosz-ukrán háború kirobbanása után elszálló üzemanyagárak okán bevezetett ársapka védelmét egyedül a taxisok élvezhették a céges vásárlók közül:

Nehogymá’ a taxisnak is piaci áron kelljen vennie az üzemanyagot!

 

Nincs mese, az ársapkának menni kellett, de azért álljon már meg a menet!

A helyzet 2022 óta sem lett sokkal jobb, a már emlegetett infláció generálta megélhetési válság miatt pedig most a Taxisok Érdekvédelmi Szervezete döntött úgy, hogy elég lesz már a drága kenyérből, meg abból, hogy a budapesti taxisnak is adóznia kell, és bejelentettek egy demonstrációt holnap délutánra, amit nagyon okosan pont olyan helyszínekre és olyan időpontra terveztek – a felvonulás fél 2-kor a Hősök teréről indul – , hogy garantáltan sikerüljön nekik hazavágniuk az egész belváros közlekedését.

És ezzel el is értünk ahhoz a részhez, amikor megmagyarázzuk, miért használtuk fentebb az elsőre igen erősnek tűnő zsarolás szót. A taxisok ugyanis rendszeresen azzal próbálják meg az általuk kívánt irányba ferdíteni a döntéshozók akaratát, hogy a sárga autókkal forgalmas csomópontokat, hidakat zárnak le, ezzel alkalmanként nemcsak időben, de forintban is kifejezhető károkat okozva.

 

Ha nem tudsz rezonálni a taxisok olyan kínjaira, mint például hogy csak évi 12 millió forintig élveznek alanyi adómentességet, akkor már a fenti tény kiverheti nálad a biztosítékot, és akkor még nem is láttad a szervezet által közzétett követeléseket. Az adóztatás újonnan bevezetett szabályainak felülvizsgálatát is kérik, amivel biztosan sokan egyet tudnak érteni, az első és legfontosabb követelésük azonban nem is ez, hanem a taxisokat privilegizáló alanyi adómentesség összeghatárának felemelése évi 12 millió forintról évi 18 millió forintra, ami ugyebár havi másfélmillió forintot jelent.

 

Ami azonban még ennél is szebb, hogy a Taxisok Érdekvédelmi Szervezete deklaráltan azt szeretné elérni, hogy – idézzük a részünkre eljuttatott közleményt – a fővárosban is bevezessék a taxis létszámkorlátozást, ahogy azt más nagyobb magyarországi városokban már megtették.

Ezzel az első probléma földrajzi jellegű, hiszen Budapestnél nemigen létezik nagyobb magyar város. Itt persze a szerencsétlen megfogalmazás is okolható a tévedésért, a másik probléma viszont már a tények szintjén jelentkezik, ilyen korlátozás ugyanis egészen egyszerűen nem létezik Magyarországon.

Legutóbb 1994-ben próbálta meg korlátozni a taxik számát a fővárosi önkormányzat, míg az Alkotmánybíróság el nem törölte az erről szóló rendeletet. Bár a jelenleg hatályban lévő szabályok által megszabott feltételek – melyek legnagyobb részét egyébként a fővárosi önkormányzat a taxis érdekképviseleti szervezetekkel összhangban alakította ki – közvetett módon befolyásolják a piacon lévő taxik számát, a számbeli korlátozásra sehol nincs példa és valószínűleg az Alkotmánybíróság sem tudná mosolygás nélkül megvizsgálni, hogy egy ilyen rendelet megfelel-e az Alaptörvénynek.

 

Nemcsak ez ássa alá azonban a holnapi tünti hitelességét, de az is, hogy Metál Zoltánnak, az Országos Taxis Szövetség elnökének a jelek szerint ehhez az egészhez nincsen semmi köze, márpedig egy olyan emberről beszélünk, aki eddig is kézi vezérléssel emelgette a fővárosi tarifákat, ha épp úgy látta helyénvalónak.

 

A demonstráció Facebook-eseményére eddig a pillanatig 202 ember reagált, vagyis nincs igazán nagy tülekedés, bár ha ez a 202 ember mind sárga autóval érkezik, az azért már alaposan meg tudja majd akasztani a délutáni csúcsot.

 

Tisztelettel kérdezzük:

kutyába lemenés helyett lassan esetleg nem kellene megpróbálni elszállítani néhány sárga autót, ami akadályozza a főváros forgalmát? Hátha működik.

Forrás: players.hu Kép:YouTube