Kapcsolat

Magyarország, 1039 Budapest, Rákóczi utca 8.

Keressen minket elérhetőségünkön.
IMO

 

Szándékosan csökkentett termelés, üzembezárások, ránk kényszerített modellek, amikért súlyos árat fizetünk

 

Az Európai Autógyártók Szövetségének (Acea) elemzése szerint szeptemberben 4,2%-kal csökkent az új autók regisztrációja Európában. A negatív rekorderek: Franciaország (-11,1%), Olaszország (-10,7%), Németország (-7%). A leginkább érintett a Stellantis, amely 26%-kal kevesebb autót értékesített, mint az előző hónapban. E számadatok és a színfalak mögött egy nagyon konkrét játék zajlik.

 

Az affaritaliani.it szerint ez rejlik a számok mögött: azért, hogy ne fizessenek bírságot, a gyártók direkt nem termelnek, hogy ne tudjanak belsőégésű motoros autókat értékesíteni és ezzel rákényszerítik a vásárlókat az elektromos modellekre. Ezzel próbálják kijátszani a szabályokat, melyek már a jövő év januárjától szigorodnak: a CO2 határértékeket le kell vinni a jelenlegi 114 gramm/km-ről 94-re, mintegy felkészülésként a 2035-ös zéró kibocsátásra. Ellenkező esetben, éves szinten milliárdos nagyságrendű (euróban értendő) szankciókra számíthatnak a gyártók. Ebbe beleroppanna az ágazat. Luca De Meo, a Renault vezérigazgatója arra szólítja fel az Uniót, hogy vizsgálja felül a korlátozásokat, tekintettel arra, hogy az autóipar még nem tart ott az elektromosításban, hogy ezek a szankciók elfogadhatóak lennének.

 

A Stellantis, úgy tűnik, megtalálta a módját, hogyan lehet kibújni a büntetés alól: csökkenti, jelentősen csökkenti a benzin- és dízelautók gyártását. Tehát nem csupán a megrendelések hiányára kell mutatnunk, hanem a szándékosan csökkentett termelésre. E teória megmagyarázná a csak endoterm járműveket gyártó Stellantis üzemek ideiglenes bezárását is.”Ha nem fogy az elektromos, akkor kevesebb hőmotorost fogunk gyártani” – nyilatkozta a Párizsi Autószalonon Jean-Philippe Imparato, az Alfa Romeo ex-vezérigazgatója, a Stellantis operatív részlegének frissen kinevezett vezetője.

Minden a CO2 hibája? Valószínű. A piacon lévő endoterm autók számának csökkentése automatikusan csökkentené a csoport kibocsátási átlagát. De sok ügyfél még nem áll készen arra, hogy elektromosra váltson és inkább vásárol használt autót, amelyek piacán jól látható a jelentős áremelkedés. Ráadásul az elektromos járművek gyártására való áttérés messze nem egyszerű: az új modellek gyártása időbe telik és a megrendeléstől számított leszállításuk akár hónapokba is telik.

 

A tét most nem csak az, hogy ki fog több nulla kibocsátású autót gyártani, hanem az is, hogy kinek sikerül csökkentenie a belső égésű járművek számát. A termelés csökkentésével időt lehet nyerni. És vannak olyanok is, akik azt állítják, hogy az elektromos autók értékesítésének ösztönzése érdekében a Stellantis bónuszokat kezdett kínálni a márkakereskedéseknek: 2000 euró minden eladott elektromos járműért, amelyből 600 euró közvetlenül az eladóhoz kerül. Ez nyilván egy pletyka, ami viszont tény, a versenyfutás az idővel és az EU-val, amely ravaszságot, rugalmasságot és kreatív megoldások megtalálásának képességét igényli, mint amilyet Tavares “kitalált”.

De a játéknak még messze nincs vége, igazából még csak az elején vagyunk.

 

Forrás: autoszektor.hu kép: illusztráció