Éppen a napokban fordult elő, hogy a vállalkozó a drosztengedély megújítása során szembesült a ténnyel: adószámát törölték, vállalkozását megszüntették. Hogy történhetett ez? – kérdezte.

 

Az eseményeket visszakövetve kiderült, hogy ún. „okmányellenőrzési” végzést kapott az illetékes kormányhivataltól.  Sokan találkozhattak ezzel a dologgal mostanában, általában a megfelelő dokumentumok beküldésével le is zárult a dolog. (Csak közbevetőleg: hogy a kormányhivatalok ezt miért nem tudják egymás között lerendezni, az rejtély…)

 

Jelen esetben vállalkozónk nem találkozott ezzel a végzéssel. Persze hogy nem, mert saját elmondása szerint ő nem szokta az ügyfélkapuját „nézegetni”. Így aztán a kiküldött végzés alapján nem teljesült az okmányellenőrzés, ezért a hivatal megfelelő türelmi idő után értesítette az adóhatóságot, és bevonatta a vállalkozás engedélyét. A vállalkozó pedig most mindenkit okol, a hivatalt, a könyvelőjét, az adóhatóságot. Csak saját magát nem…

 

Pedig nem kell az ügyfélkapus tárhelyet „nézegetni”. Az oda érkező dokumentumokról minden esetben emailen értesítik a vállalkozót. Ám ha az az email cím már elévült, mert a vállalkozó cserélte, és erről nem értesítette a központi rendszert, akkor ezek az emailek a semmibe hullanak…

 

És most térjünk rá a címben feltett kérdésre: ki és miért felelős a vállalkozó és a könyvelő kapcsolatában.

A tárhelyre érkező üzenetek tekintetében természetesen a vállalkozó, még akkor is, ha a könyvelője emailcímét adta meg saját tárhelyén. Megjegyzem, ez utóbbit én nem javaslom, hiszen ma már minden hivatalos üzenet, közlemény, levél a tárhelyre érkezik – azok is, amelyek magánügyek, amelyeknek semmi köze az illető vállalkozáshoz. Szóval a tárhelyre érkező üzenetek átvételéért minden esetben a vállalkozó a felelős. Persze ha nem tudja értelmezni ezt – mert lássuk be néha egészen elképesztő hivatali nyelvezeten íródnak – akkor már kérhet könyvelői segítséget.

Javaslom, hogy a beérkező üzeneteket mindjárt tegyük át a tartós tárba, mert ellenkező esetben 30 nap elteltével azok törlődnek.

 

Általában a fontos ügyekben a hivatalok – főleg a NAV – nem csak egy értesítést küldenek. Ha a vállalkozó azt nem veszi át, akkor általában még kétszer megismétlik, és csak a harmadik sikertelen kézbesítést követően küldenek ún. „meghiúsulási igazolást”.

 

A könyvelő felelőssége, hogy a bevallási-, beszámolási határidőket betartsa, a bevallásokat beküldje. Szintén ő felel azért, hogy a beküldött online számlák adatait számon tartsa. Ma már egyre kevesebb az olyan adat, amit közvetlenül a vállalkozótól kellene elkérnie.

Természetesen a könyvelő felel azért is, hogy számszakilag és formailag megfeleljenek az adatszolgáltatások. Ám az, hogy a vállalkozó ügyfélkapujára érkező üzeneteket figyelemmel kísérje, az bizony nem az ő feladata…

 

-oli-