Hihetetlen! 2024-ben még mindig akad olyan taxis vállalkozó, aki nincs tisztában a számla és a nyugta közötti különbséggel, sőt együtt alkalmazza a kettőt!
Történt, hogy kollégánk a 2023-as évben minden bevételét rendben beütötte a pénztárgépébe. Azokat is, amelyekről egyébként online számlát állított ki. Az év végi bevalláskor aztán kérdőre vonta könyvelőjét, hogy az adóbevallásában miért szerepel jóval magasabb összeg annál, mint amit a saját nyilvántartása indokolna.
Hosszas nyomozás után derült ki az ok: a többlet pontosan annyi volt, mint a beküldött számlák összege. Ezek a tételek tehát duplán érkeztek be az adóhatósághoz. A vállalkozó szerencsésnek érezhette magát, hogy az éves áfa-határt még ezzel a hibás eljárással sem lépte át…
Főszabály szerint az adóalanynak a szolgáltatásról számlát kell kibocsátania. Olyan ügyfél (utas) részére, aki nem igényli a számlát, nyugtát kell adni. Külön rendeletben meghatározott feltételek mellett (például taxis vállalkozók esetén) a nyugtaadást pénztárgéppel kell teljesíteni.
Tehát egy ügyletről egyféle bizonylatot – számlát vagy nyugtát – kell kibocsátani.
2020. július 1-jétől a számlákat vagy elektronikusan online kapcsolaton keresztül kell kiállítani, vagy a kézzel kitöltött papír alapú számlát utólagosan feltölteni a NAV felületén.
Ha az adózó a számla beküldése mellett továbbra is állít ki pénztárgépes nyugtát a fuvardíj ellenértékéről, akkor az értékesítés adatai az online számlaadat-szolgáltatás és az online pénztárgép útján is megérkeznek a NAV-hoz.
Ezért a számlával bizonylatolt ügylet ellenértékéről az online pénztárgéppel már semmiképpen se állítsunk ki nyugtát!
-oli-