Úszó üzemanyagkúttá szelídültek
A médiában nem ritka jelenség, hogy egy kis olvasottságért, klikkszám növeléséért hangzatosabb címmel jelenik meg egy írás, semmint az indokolt lenne. Valami hasonló történhetett esetünkben is. A szenzációs bejelentés valahogy így hangzott: elektromos tankereket építenek japánban. Mint mára kiderült, azért ez korántsem így van.
Az átlagolvasó, ha vízi szállítással kapcsolatosan meghallja a tanker kifejezést, óriási, óceán-, de minimum tengerjáró, olajat vagy gázt szállító teherhajóra gondol. Nincs is ezzel semmi probléma. Az már továbbgondolásra alkalmas, hogy is van ez? A környezetkímélő elektromotorral hajtják azokat a szállító hajókat, amelyet hozzák a levegőszennyezésért felelőssé tehető, klímaellenségnek nyilvánított nyersanyagot? Enyhe képzavar, de még akár ez sem kizárt. Ezek a japánok bármire képesek.
Hónapok telnek el, most februárban megjelenik az újabb hír: a japán Asahi Tanker Co. rendelt is két tankerhajót. Ezt a Kawasaki Heavy Industries építi meg, amelyek közül az első 2022 márciusában, a következő pedig 12 hónappal később lép szolgálatba.
Mint a sajtóközleményből kiderül: a hajókat a tokiói öbölben fogják használni, ahol más járművek üzemanyag utántöltését végzik. Ez azért nem azonos a hatalmas befogadóképességű olajszállító tankerekkel! (Sic!)
Maradva a valóságnál, ez egy logikus felhasználási formája lehet ezeknek a járműveknek, hiszen a lakott területhez közel, fontos a helyi károsanyag kibocsátás csökkentése, márpedig egy hatalmas teherkikötő nagy környezeti terheléssel is jár.
A hajók 3480 kWh akkukapacitással rendelkeznek majd, ami csak elsőre tűnik soknak, ez mindössze 35 Model S vagy e-tron aksinak felel meg. Már ebből is látszik, hogy nem az óceánokat átszelő tengerjáróról beszélünk. A 62 méter hosszú, 10,3 méter széles járművek 499 tonnát nyomnak majd és a hasznos terhet szállító tartályuk 1280 köbméter kapacitású lesz. Ismét csak a dolog helyi értéke végett, a nagy, óceánokat átszelő tartályhajók alsó kategóriája 70 ezer hordónál, azaz 11 ezer köbméternél kezdődik, ezek a tankerek pedig nagyjából tized ekkora kapacitásúak.
A hajók két darab, egyenként 400 lóerős, 360 fokban elforgatható hajtóművel rendelkeznek, amiket kiegészít egy-egy 90 lóerős segédhajtómű a jármű két oldalán. Maximális sebességük 10 tengeri csomó, azaz nem egész 19 km/h. Az elérhető hatótávról nem esett szó, de egy öbölben, a hajók között ingázva ez nem is akkora kérdés. A közlemény külön kiemelte, hogy a dízelmotorok mellőzésével töredékére csökken a zajszennyezés és a fedélzeten tapasztalható vibráció is, ami a környezeten kívül a hajón dolgozóknak is remek hír.
Mi pedig feloldhatjuk az a képzavart, amit a kissé elnagyolt, szenzációhajhász, bulvár hír kialakított bennünk.
Cash/fotó: YouTube