Az Európai Parlament átszervezte útdíj sémáját

 

 Az Európai Parlament átszervezné az uniós tagállamok útdíjfizetési sémáját, hogy az jobban tükrözze az utazások valós károsanyag-kibocsátását. Pár éven belül az útdíjak kiszabásakor figyelembe kell venni a járművek környezetre gyakorolt hatását, és támogatni kell az alacsony vagy zéró emissziós hajtásokat – hívja fel az Autopro.hu  az EP környezetkímélő és egyben pénztárcát kímélő megoldására.

Frissítette szabályzatát a tagállamok által a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) útjain kiszabható útdíjakra vonatkozóan az Európai Parlament. A cél, hogy áttereljék a díjszabási elveket az időalapú úthasználatról a távolságalapúra. Ezáltal jobban érvényesülne az elv is, mely szerint az fizet, aki szennyez, és annyit, amennyit szennyez.

A tagállamok a következő nyolc éven belül kivezetik a teherautók és buszok időalapú autópálya-matricáit, és áttérnek a kilométeralapúra. 2026-ig az EU tagjainak ki kell alakítani továbbá egy sávos rendszert, amelyben a kevesebbet vagy egyáltalán nem szennyező járművek úthasználati díjait csökkentik. Az új szabályok összetettek, és sok kivételt tartalmaznak az igazságosság érdekében. Kedvezményt élveznek például a könnyű súlyú járművek vezetői és a díjköteles utakat rövid ideig használók.

Három évvel az új szabályok bevezetése után a tagállamoknak jelenteniük kell, hogyan változtak az útdíjak, és a bevételt mire fordítják – az EU célja, hogy a fenntartható közlekedés fejlesztésébe forgassák vissza a közutakból befolyó pénzt.

Az Európai Parlament egyik kommunikátora, Giuseppe Ferrandino elmondta, a nehéz tehergépjárművek és buszok mostani matricás rendszerének eltörlése nagyobb egységességet fog hozni. Ferrandino intézménye tisztább járművek használatára igyekszik buzdítani a szállítmányozási szektort. A szóvivő korábban nagy örömmel mutatta be az egynapos autópálya-matricát, ami lehetővé fogja tenni az átutazóban lévő sztrádahasználóknak egy alacsonyabb, igazságosabb díj megfizetését, egyúttal a Parlament szerint serkentve a turizmust is — olvasható az InsideEVs portálon.

Cash/fotó: Facebook