A Budapest Közút ahol lehet változtatott

 

 

Az Országos Taxis Szövetég elnöke – Metál Zoltán – a főpolgármesteri hivatalban nyár közepén tartott egyeztetést követően arról tájékoztatta olvasóinkat (itt), hogy amelyik fővárosi BKK sávnál ez megoldható, azt BUSZ-sávvá alakítják, hogy a taxik közlekedését könnyebbé tegyék. Megérkezett a válasz, íme:

 

 Tisztelt Elnök Úr!

 

Alább adok tájékoztatást főváros területén lévő „Mindkét irányból behajtani tilos, kivéve BKK” szabályozású utakról, illetve azoknak a taxik számára történő esetleges megnyitásáról, valamint a 2021. szeptemberi tanévkezdés időpontjára végrehajtott intézkedéseinkről.

A tájékoztatóban nem szerepelnek a tömegközlekedési végállomások, autóbuszfordulók, mivel nem is ezek a közlekedés szempontjából kritikus taxis igények. Ezen kívül szintén nem szerepelnek azok a helyszínek, ahol középfekvésű villamosvágányon alkalmazzuk ezt a jelzésrendszert, mivel az autóbuszoknak, és trolibuszoknak az esetleges beengedésére is minden esetben csak különleges, speciális okokból kerül sor.

Válaszomban kiemelt betűtípussal szerepeltetem azokat a helyszíneket, ahol megkezdtük a forgalmi rend módosítására vonatkozó tervek elkészítését, és ezeken a helyszíneken a forgalmi rend módosítását 2021. szeptember 30-ig meg is valósítjuk.

A jelenlegi talán legkritikusabb útvonal a 3. sz. metró rekonstrukciója alatt közlekedő metrópótló buszok útvonala:

A Múzeum körúti buszsáv észak felé teljes hosszban BKK sáv, Kálvin tértől az Astoria peron végénél lévő zebráig. Taxik azért nem közlekedhetnek rajta, mert az esetleg a BKK sávon véghaladó, és a Rákóczi útnál megállni kényszerülő taxik a metrópótló buszok megállóba történő beállását akadályoznák. Ez a működési zavar sajnos jól megfigyelhető most is a néha megjelenő szabálytalan járművek következtében.

A Bajcsy-Zsilinszky úton és Károly körúton dél felé a Szent István Bazilikától a Gerlóczy utcáig van kivéve BKK sáv. Eredetileg a Bajcsy-Zsilinszky út – Andrássy út kereszteződése volt a szűk keresztmetszet, de az utóbbi hetek-hónapok módosításai következtében változott a helyzet, így az Alkotmány utcától a Gerlóczy utcáig engedélyezni fogjuk a taxik közlekedését is a jelenlegi „kivéve BKK” sávon.

A Nyugati téren a Nagykörúti keresztezés mindkét irányban csak buszoknak használható, mivel ez az átvezetés csak minimális hosszúságú szabad jelzést kaphat. Így akár 1-1, de főleg több taxi egyidejű megjelenése a metrópótló buszok közlekedésének jelentős zavarát eredményezné.

A fővárosban meglévő, a metrópótlástól független helyszínek:

  • V. kerület  Egyetem tér: A közútkezelő V. kerületi Önkormányzat határozza meg, hogy mely járművek haladhatnak át a süllyedő oszlopos lezáráson.
  • V. kerület Ferenciek tere (az Egyetem tér felőli utolsó szakasz, ahol a 15-ös keresztezi a Kossuth Lajos utcát): A közútkezelő V. kerületi Önkormányzat határozza meg, hogy mely járművek haladhatnak át a süllyedő oszlopos lezáráson. 1-1 taxi közlekedése itt nem lenne probléma, de ha túl sok taxi jön ide be, az az épp érkező 15-öst már akadályozhatja, mert annak a korlátozott szakaszon van a megállója.
  • V. kerület Vértanúk tere: Állami tulajdon, és az OGYH határozza meg a forgalmi rendet, az augusztus 31-én megnyitott és megfordított Honvéd utca – Zoltán utca megfelelő alternatívát nyújtott.
  • X. kerület Fehér úti középen vezetett tömegközlekedési sáv. Az Albertirsai köztől ma is használhatja a taxi.
  • X. kerület Népliget Hell Miksa-Borbás Vince között. Ma is használhatja a taxi.
  • X. kerület Jászberényi út (Maglódi út Élessarok). Ma is használhatja a taxi.
  • X. kerület Jászberényi út – Kozma utcai csomópont. A kiv. BKK szabályozású sáv taxik általi használata esetén a Jászberényi úti torlódó forgalomba besorolásra váró taxik az autóbuszok megállóhelyre történő beállását akadályozhatnák, ezért a jelenlegi szabályozáson nem kívánunk változtatni.
  • XIV. kerület: Thököly út, városközpont felé menet, Róna u. – Hungária krt. között, valamint a Stefánia út – Murányi u. között:  Taxik beengedését továbbra sem támogatjuk, mivel a Hungária körútnál lévő megállóhely közvetlenül a jelzőlámpánál van, így akár csak egy taxi pirosnál várakozása esetén a busz nem nyithatna ajtót, hiszen nincs még a megálló oszlopánál. Az így keletkező időveszteség miatt itt a buszok feltorlódnának.
  • XIV. kerület Erzsébet királyné útja, Róna utcától kifelé a peronok mellett (mindkét irányban) a vágányzónára vonatkozólag „Mindkét irányból behajtani tilos, kivéve BKK” jelzőtáblák vannak az 5-ös busz vágányon közlekedésének legalizálása érdekében. Mivel a megálló pont a jelzőlámpáknál van, itt is fennáll az a probléma, hogy már egy taxi esetén sem tudna ajtót nyitni a busz/villamos.

XVIII. kerület Gyorsforgalmi út – Gyömrői úti centrum irányú felhajtó a Gyula u. magasságában: Taxi felhajtás megengedhető.

  • XII. kerület kerület Istenhegyi út, Nagyenyed utca (középen vezetett busz-villamos) a kiv. BKK sávnak 5 másodperc előnyitása van az Alkotás utcai jelzőlámpánál, mely alatt a buszoknak 2 sávot kell váltaniuk. Egy vagy több taxi megjelenése ebben a sávban már jelentősen nehezítené a buszok közlekedését.
  • II. kerület Keleti Károly utca (középen vezetett busz): A megállóhely a jelzőlámpánál van közvetlenül. A megjelenő taxi járművek a megállóba beállást és ajtónyitást akadályoznák. Ezen felül a kivéve BKK sáv egyedi bejelentkezéssel, a mellette lévő 2 forgalmi sáv kapacitását csökkentő szabadjelzést kap, így 1-1 bejelentkező taxi 6-8 járművel csökkenthetné az adott periódus kapacitását.
  • XII. kerület Hegyalja úton a Jagelló utca előtt (középen vezetett busz): A kivéve BKK sáv egyedi bejelentkezéssel, a mellette lévő 2 forgalmi sáv kapacitását csökkentő szabadjelzést kap, így 1-1 bejelentkező taxi 6-8 járművel csökkenthetné az adott periódus kapacitását.
  • XII. kerület Jagelló út Hegyalja út előtti szakaszán (középen vezetett busz): A kivéve BKK sáv egyedi bejelentkezéssel, a mellette lévő 2 forgalmi sáv kapacitását csökkentő szabadjelzést kap, így 1-1 bejelentkező taxi 6-8 járművel csökkenthetné az adott periódus kapacitását.
  • II. kerület Frankel Leó út Komjádi utca utáni szakaszán centrum felé: taxik beengedése megengedhető.
  • XI. kerület M1-M7 bevezető szakaszán („leállósáv”): a sávszélességek itt korlátozottak, forgalombiztonsági szempontból itt semmilyen többletforgalom megjelenését nem tudjuk támogatni.

A szeptember 1-i tanévkezdésre a fővárosban több, a közúti forgalmat segítő beavatkozás, módosítás is történt:

  • Megnyitásra került a Honvéd utca – Zoltán utca útvonal a Bajcsy Zsilinszky úton történő autóbuszos metrópótlás idejére.
  • A Blaha Lujza téri sávkorlátozások idejére (előreláthatólag 2021. szeptember 19-ig) ideiglenesen megnyitásra került a Dohány utca és a Wesselényi utcai lezárás.
  • A Blaha Lujza téri sávkorlátozások idejére a közúti forgalom számára nagyobb kapacitást nyújtó 90 másodperces periódusidejű programokat futtatunk a Nagykörút Jászai Marit tér – Fehérvári út közötti szakaszán.
  • A Ferenc körút – Üllői út csomópontban 2 sávos átvezetés került kialakításra a Blaha Lujza tér irányában (ennek hatása 2021. szeptember 20-tól érvényesül hatásosabban).

Remélem, hogy a fent bemutatott módosítások ha nem is teljeskörű megoldást, de mégis érezhető javulást eredményeznek a taxi járművek közlekedésében.

Üdvözlettel:

                                                                                              Szabó Gábor

                                                                            műszaki vezérigazgató-helyettes

Budapest Közút

 

Tisztelt Szabó Gábor vezérigazgató-helyettes úr!

 

Köszönöm Önnek és munkatársainak a válaszlevelet, melyet megküldtek részünkre. Ezúton kérem szíves hozzájárulását, hogy levelezésünk tartalmát megjelenthessük a ,,Taxisok Világa,”  online szakmai magazinban annak érdekében, hogy ezen hasznos és fontos információk minél szélesebb körben eljussanak a kollégáinkhoz.

Köszönettel:

                                                                                                  Metál Zoltán
elnök
Országos Taxis Szövetség