Kapcsolat

Magyarország, 1039 Budapest, Rákóczi utca 8.

Keressen minket elérhetőségünkön.

Úgy tűnik, a benzin és a lóerő 2025-ben már édeskevés egy új autóban. Idén az autóipar olyan repülőrajtot vett, amire csak kevesen számítottak: már a mesterséges intelligencia, a folyamatos szoftverfrissítések és a félönvezető funkciók uralják az utakat. Az év legvadabb trendjei már nem sci-fi jelenetek, ez ma a valódi autós forradalom.

Az AI beköltözött az autókba

A modern autók egy ideje már nem sima járművek, hanem igazi guruló számítógépek. A fedélzeti rendszerekben futó mesterséges intelligencia folyamatosan elemzi a kamerák, radarok és szenzorok adatait, hogy figyelmeztesse a sofőrt, ha baj közeleg.

És ami még meghökkentőbb: van olyan autó, amely már a vezető hangulatát is „érzi”. Figyeli, fárad-e, elkalandozik-e a figyelme, és szól, ha veszélyt észlel. A generatív AI pedig már a tervezésben és hibamegelőzésben is szerepet kap, így még biztonságosabb gépek gördülnek le a gyártósorokról.

A szoftver az új üzemanyag

A jövő járgánya már nem készen jön ki a szalonból: az autók ma már szoftveres járművek, amelyekre úgy érkeznek az új funkciók, mintha csak egy telefonra telepítené a frissítést. A szervizlátogatás is ritkulhat, mert az okos rendszerek előre szólnak, ha valamelyik alkatrész cserére szorul. Vagy akár, ha szeretne egy plusz extrát a kocsijába, csak előfizet, mint a Blikkre.

Az autók ráadásul egymással és a környezeti infrastruktúrával is kommunikálnak – ez az úgynevezett V2X –, így valós időben kap információt például a torlódásokról vagy a balesetekről.

Majdnem önvezetés

A teljesen önvezető autók még nincsenek tömeggyártásban, de a határ már tényleg karnyújtásnyira van. 2025-ben már elérhető a hands-free (kéz nélküli) autópályás vezetés, az automatikus sávváltás, sőt, bizonyos modellek saját magukat is beparkolják, és emlékeznek is rá.

Ez még csak a kezdet

A GM 2026-ban Google Gemini-alapú AI-asszisztenst épít egyes modelljeibe, így a sofőr hanggal intézheti a navigációt, de akár éttermet is kereshet.

A Cadillac 2028-ra „eyes-off” módot ígér: a jármű magát vezeti bizonyos előre feltérképezett szakaszokon. Kínában már üzemelnek robotaxiflották, amelyek minimális emberi beavatkozással működnek. A Nissan 2027-től a Wayve AI-ját építi be, ami még okosabb vezetéstámogatást tesz lehetővé.

Okos platformok: az autó agya

A jövő autói már nem különálló rendszerekből állnak, hanem egyetlen központi „agy” köré épülnek. Ez az új architektúra gyorsabb frissítéseket, biztonságosabb működést és új szolgáltatásokat tesz lehetővé akár egyetlen éjszaka alatt.

A digitális szimulációk segítségével a gyártók már virtuális környezetben tesztelnek rengeteg helyzetet, így az AI gyorsabban tanul, és hatékonyabban kerüli el a veszélyes szituációkat.

Az európai és nemzetközi szabályozók egyre több kérdésre keresnek választ. A felhasználók pedig megosztottak: van, aki fél attól, hogy túl sok az automatizmus, mások viszont alig várják, hogy végre nyugodtabban vezethessenek. 2025-re az autók végre tényleg okosak lettek, ennek minden előnyével és vélt vagy valós hátrányával együtt. Már nem csak gurulnak, hanem tanulnak, figyelnek, kommunikálnak, és lassan a vezetés egy részét is átveszik.

Az önvezetés teljesen még nem érkezett meg, de olyan hangosan kopogtat az ajtón, hogy lehetetlen nem észrevenni. A jövő autóipara már nem a hengerek számáról szól, hanem a kódokról, a frissítésekről és az algoritmusokról.

Forrás: blikk.hu Kép: illusztráció