Kapcsolat

Magyarország, 1039 Budapest, Rákóczi utca 8.

Keressen minket elérhetőségünkön.

Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint – nemcsak az új, hanem a régebbi autók tulajdonosait is. A szabályozás lényege, hogy az autók által gyűjtött adatok fölött mostantól nem a gyártó, hanem a tulajdonos rendelkezik.

Az uniós adatvédelmi rendelet (Data Act) célja, hogy az uniós polgárok nagyobb ellenőrzést kapjanak a modern eszközök – például az okostelefonok, okosotthonok és gépjárművek – által róluk gyűjtött információk fölött. Bár a szabályozás már 2024 elején hatályba lépett, gyakorlati alkalmazása csak 2025. szeptember 12-én kezdődött.

A rendelet kötelezi a gyártókat arra, hogy világosan közöljék:

  • milyen adatokat gyűjtenek a járművekről,
  • hogyan használják fel ezeket,
  • és miként férhetnek hozzá a felhasználók.

A régebbi autók sem kivételek

A német autóklub (ADAC) szerint az autók megdöbbentően sok információt gyűjtenek a vezetési szokásokról, a sebességről, sőt, akár a tartózkodási helyről is. Az új szabályozás ezért nemcsak az új modellekre, hanem a már forgalomban lévő járművekre is vonatkozik.

Mostantól az autós jogosult:

  • hozzáférni az autója által gyűjtött adatokhoz,
  • azokat törölni vagy harmadik féllel megosztani,
  • illetve akár átadni más szolgáltatónak – mindezt díjmentesen.

Mit nyerhetnek az autósok?

A változás nemcsak adatvédelmi kérdés, ugyanis az adataik segítségével az autósok például olcsóbb biztosítást köthetnek, ha megosztják a vezetési adatokat, gyorsabb hibadiagnózis készülhet a szervizben, és a garancia elvesztése nélkül választhatnak független műhelyt.

A gyártóknak kétféle hozzáférést kell biztosítaniuk az autósok számára:

közvetlenül – például mobilalkalmazáson keresztül,

vagy közvetve – a gyártó honlapján keresztül benyújtott kérés alapján.

A gyártóknak át kell adniuk az irányítást

A szabály lényege, hogy a járműadatok többé nem maradhatnak kizárólag a gyártó zárt rendszerében. Az autótulajdonos döntheti el, ki és mire használhatja az adatokat – például független szervizek vagy harmadik fél szolgáltatók számára is elérhetővé válhatnak.

2026 szeptemberétől pedig a rendelet tovább szigorodik: minden új autót úgy kell megtervezni, hogy az adatokhoz való hozzáférés automatikusan biztosított legyen a tulajdonos számára.

Bár a cél a fogyasztói jogok erősítése és az átláthatóság, az autógyártók szerint ez üzleti kockázatot jelenthet, mert egyes technikai adatok nyilvánosságra kerülhetnek. Az adatvédelmi szakértők pedig arra figyelmeztetnek: ha valaki felelőtlenül osztja meg az autója adatait, azzal akár saját biztonságát is veszélyeztetheti.

A kérdés tehát az: az autósok valóban élnek-e majd új jogaikkal, vagy inkább maradnak a régi, zárt rendszerben?

Forrás: blikk.hu Kép: illusztráció