Kapcsolat

Magyarország, 1039 Budapest, Rákóczi utca 8.

Keressen minket elérhetőségünkön.
IMO

Te is gyűjtöd az előéleti pontokat? Ha igen, és már majdnem kipontozódtál, akkor erről a lehetőségről tudnod kell, hogy megússza a jogosítványod.

Korábban szinte teljesen ismeretlen lehetőség volt az autósok körében, hogy önkéntes utánképzéssel csökkentsék a közlekedési előéleti pontjaikat – közismertebb néven a „büntetőpontokat”.

A koronavírus-járványig évente mindössze néhányan – legfeljebb ketten-hárman – éltek ezzel a lehetőséggel, és alig akadt, aki önszántából jelentkezett volna a Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) képzéseire – írja a Közlekedésbiztonsági portál.

Az elmúlt években azonban jelentős fordulat történt: ma már évente 1500-1600 gépjárművezető vesz részt ilyen önkéntes programban, ami azt jelenti, hogy az utánképzésre jelentkezők mintegy ötöde saját elhatározásból jelenik meg.

A növekvő érdeklődés mögött több tényező áll:

  • Egyrészt nőtt a rendőri ellenőrzések gyakorisága és hatékonysága, így nagyobb esély van arra, hogy a közlekedési szabályokat rendszeresen megszegőket elkapják, és ők emiatt pontokat gyűjtenek.
  • Másrészt egyes foglalkozásoknál – például futároknál, taxisoknál vagy kereskedőknél – a jogosítvány megléte elengedhetetlen a munkavégzéshez, így ezekben a szakmákban már tudatosan terveznek az utánképzéssel: évente egyszer – hiszen gyakrabban nem lehet – inkább részt vesznek a képzésen, hogy megelőzzék a vezetői engedélyük elvesztését.

Fontos hangsúlyozni:  a fent felsorolt szakmákban dolgozó sofőrök nem feltétlenül szabályszegőbbek, mint mások – csupán az átlagosnál jóval több kilométert vezetnek, és mivel gyakrabban kerülnek rendőrségi ellenőrzés alá, így statisztikailag nagyobb eséllyel kaphatnak pontokat.

A közlekedési előéleti pontrendszert egyébként 2001-ben vezette be az Országgyűlés, azzal a céllal, hogy ösztönözze az önkéntes szabálykövetést, és javítsa a közúti közlekedés biztonságát. A rendszer lényege, hogy a szabályszegéseket súlyosságuk alapján pontokkal „jutalmazzák” – így a kisebb-nagyobb vétségek különböző mértékben számítanak bele a vezetők „előéletébe”.

3 év után automatikus elévülés

Nem varázsütésre, és nem minden pont egyszerre, hanem minden esetben a pontszám alapját képező szabályszegést megállapító határozat jogerőre emelkedésének, illetve a helyszíni bírság tudomásulvételének időpontjától számítják a három évet.

Forrás: vezess.hu Kép: police.hu