Kapcsolat

Magyarország, 1039 Budapest, Rákóczi utca 8.

Keressen minket elérhetőségünkön.
IMO

Egyre több utas számol be arról, hogy az elektromos autókban gyakrabban lesz rosszul, mint a hagyományos járművekben. A kutatók szerint ez egy valós, fizikai reakció, és nem az autók hibája, hanem a miénk. Pontosabban az agyunké.

Az elektromos járművek csendesebbek, gyorsabban reagálnak, és teljesen más mozgásmintákat követnek, mint a hagyományos autók. A Carscoops szerint ez a változás az utasok számára váratlan rosszulléthez vezethet, különösen a hátsó ülésen. A The Guardian által idézett kutatók szerint a jelenség nem véletlen: a testünk egyszerűen nincs még hozzászokva az új mozgásformához.

A probléma egyik gyakori forrása az elektromos autók azonnali nyomatékleadása.

A gázpedál érzékenyebb, mint a hagyományos autókban, így az elindulások vagy gyorsítások hirtelenebbnek érződhetnek. Ez különösen akkor okoz gondot, ha a vezető nem szokott még hozzá az új típusú hajtáslánchoz.

Emellett megjelent egy újfajta lassítás is: a regeneratív fékezés.

Ilyenkor az autó már akkor lassulni kezd, ha a sofőr felengedi a gázpedált, és nem csak akkor, ha fékez. A hirtelen és váratlan lassulások – főleg, ha nem előzi meg vizuális vagy hangjelzés – fokozhatják az émelygést.

Az agyunk másra van beállítva

William Emond doktorandusz, aki az autóbetegség neurológiai hátterét kutatja, így magyarázta a jelenséget:

„Az elektromos autókban tapasztalt gyakoribb rosszullét a korábbi tapasztalatok hiányának tudható be, mivel az agy nem tudja pontosan becsülni a mozgási erőket, mert más típusú autókban szerzett korábbi tapasztalatokra támaszkodik.”

Egyszerűbben fogalmazva: agyunk évtizedeken át tanulta meg, hogyan értelmezze az autózással járó rezgéseket, hangokat és mozgásmintákat, az elektromos járművek viszont szinte teljesen máshogyan viselkednek. A régi minták ilyenkor nem működnek, ez zavarodottságot okoz az érzékszerveink között, és ebből alakulhat ki a rosszullét.

Van megoldás?

A legtöbb esetben igen. Az agy alkalmazkodóképessége magas, idővel megszokjuk ezt az új típusú mozgást is. Segíthet az is, ha az utas előre néz, nem használ telefont vagy laptopot, és próbál az út eseményeire figyelni.

Persze a gyártók is tehetnek a rosszullét ellen. A kutatók szerint például a kabinban elhelyezett vizuális jelzések (például a világítás ritmikus változása vagy mozgást követő képernyők) segíthetik az utasokat a mozgás érzékelésében.

A mozgásbetegség tehát nem úri hóbort, és nem az elektromos autók hibája, inkább annak a jele, hogy az agyunk még tanulja, hogyan kell együtt élni a közlekedés jövőjével.

Forrás: nrgreport.hu Kép: illusztráció