Féklámpák az autó elején? Elsőre szokatlannak hangzik – de valódi különbséget jelenthet. Egy grazi és bonni kutatócsoport felfedezte, hogy egy további zöld féklámpa az autók elején a kereszteződésekben bekövetkező balesetek akár 17 százalékát is megelőzheti – írja a Kronen Zeitung.
Az ötlet egyszerű: Ha a vezetők látják, hogy egy másik jármű fékez – nemcsak hátulról, hanem elölről is –, gyorsabban tudnak reagálni.
Pontosan ez a probléma sok balesetben: Nem veszi észre, hogy a másik jármű lassít, amíg túl késő nem lesz. „Ez a vizuális jelzés jelentősen csökkentheti a többi közlekedő reakcióidejét. Ez csökkenti a féktávolságot és végső soron a baleset valószínűségét” – mondja Ernst Tomasch a Grazi Műszaki Egyetemről. Mert: Akik gyorsabban reagálnak, azok hamarabb megállnak.
Az egészet nem valós forgalomban tesztelték, hanem balesetrekonstrukciók és szimulációk okos keverékével. A kutatók 200 valós balesetet vizsgáltak osztrák kereszteződésekben. Az eredmény: Az esetek negyedében a baleset lassabban következett volna be, vagy akár elkerülhető lett volna bekapcsolt első féklámpával. Valódi biztonsági plusz!
Van egy bökkenő – írja az osztrák lap: Az első féklámpa csak akkor hatékony, ha ténylegesen látható. A vizsgált esetek körülbelül egyharmadában ez a kedvezőtlen látószögek miatt nem volt lehetséges. A megoldás? További féklámpák az oldalra. Ezek jelentősen növelhetik a biztonsági hatást – ezt szeretnék a kutatók legközelebb megvizsgálni.
Bár jelenleg csak néhány tesztjármű közlekedik első féklámpával (eddig csak Szlovákiában), a tanulmány azt mutatja, hogy nagy potenciál rejlik a biztonság szempontjából.
Talán az első zöld lámpa hamarosan ugyanolyan általánossá válik, mint a hátsó piros – írja az osztrák lap.
Forrás: autoszektor.hu Kép: TU Graz