Egészen érdekes változások történtek 2020-ban és 2021-ben a magyar jogosítványoknál, de még mindig sok autós nincs tisztában vele, pedig pozitív a hozadéka.
Tudod, mekkora össztömegű járművet vezethetsz B kategóriás jogosítvánnyal? Már hallom is, hogy kapásból vágják rá a legtöbben, hogy 3,5 tonna.
Ez így is volt, egészen a 2020-as évek elejéig, amikor is változott a törvény, és az alábbi passzus jelent meg a Magyar Közlöny aktuális számában:
- B kategóriával lehet vezetni 3,5 tonna össztömeg feletti, de 4250 kg-ot meg nem haladó össztömegű járművet, amennyiben az az Országos Mentőszolgálat sürgősségi betegellátást végző járműve.
- A másik fontos változás, hogy a 3,5 tonna feletti, de maximum 4250 kg-ot meg nem haladó össztömegű alternatív üzemanyaggal működő járműveket is lehet legalább két éve érvényes B kategóriás jogosítvánnyal vezetni, amennyiben:
a) a 3500 kg feletti tömeg a meghajtórendszernek az ugyanolyan méretű, külső gyújtású vagy kompressziós gyújtású hagyományos belső égésű motorral ellátott jármű meghajtórendszeréhez viszonyított többlettömegének eredménye, valamint
b.) a teherbíró kapacitás ugyanezen nem alternatív üzemanyagú járműhöz viszonyítva nem nagyobb.
Ami azt jelenti, hogy 4,25 tonnát meg nem haladó elektromos járműveket, plug-in hibrideket és gyári CNG-s járműveket is lehet vezetni B-s jogsival. De ez csakis a járműre érvényes, járműszerelvényre nem!

És hogy miért került újra felszínre ez a téma?
Több hazai híroldal tévesen vagy pontatlanul osztotta meg a hírt ‒ külföldi forrásra hivatkozva ‒, hogy mostantól 4,25 tonnás elektromos autókat is lehet vezetni B kategóriás jogosítvánnyal az Európai Unió országaiban, és emiatt változik a jogosítványokra vonatkozó szabályozás.
Ez alapjában véve nem hazugság, de ez Magyarországon már évek óta így van, viszont a lényeg, hogy nem igazán van ekkora össztömegű elektromos vagy alternatív hajtású személyautó.
A dolog leginkább az elektromos hajtású áruszállítókra, közepes méretű teherautókra vonatkozik, amilyeneket például a futárcégek is használnak (Ford E-Transit és társaik).
Egyetlen olyan elektromos személyautót találtunk, amivel ki lehetne használni a megnövelt súlykorlátozást és kaphat rendszámot Európában, ez pedig az új elektromos Hummer, amelynek össztömege több mint 4 tonna, kiviteltől függően.
Forrás: vezess.hu Kép: illusztráció