Apróságnak tűnik, és nem is tűnik károsnak, mégis, ha a videóban ecsetelt módon használjuk az autónkat, az megrövidíti a motor élettartamát.
A legtöbb autós fejében él egy mítosz, miszerint az alacsony fordulaton tartott motor kevesebbet fogyaszt, ezzel kímélve a pénztárcát. Első ránézésre logikusnak tűnhet, hiszen alacsony fordulat mellett a fedélzeti számítógép is kedvezőbb adatokat mutat. Azonban ez a spórolás hosszú távon sokkal nagyobb károkat okozhat, mint azt elsőre gondolnánk.
Míg egyesek szerint a motor alacsony fordulaton való vezetése takarékos és környezetbarát, a valóság ennél bonyolultabb. Az alacsony fordulatszámon járatott motor megnövekedett terhelésnek van kitéve: nagyobb igénybevételt kap a főtengely, a dugattyúk és a csapágyak, miközben csökken az olajnyomás, ami a motoralkatrészek nem megfelelő kenését eredményezi.
Az egyik leggyakoribb probléma a „lugging” jelenség, amely az alacsony fordulat mellett nagy gázzal történő terhelés során jelentkezik. Ilyenkor a motor vibrál, rángat, és nem képes optimálisan elégetni az üzemanyagot, ami hosszú távon jelentősen lerövidítheti a motor élettartamát.
Valóban spórolunk így?
Bár pillanatnyilag úgy tűnhet, hogy kevesebbet mutat az autó fedélzeti fogyasztásmérője, ez valójában gyakran illúzió. Az ADAC és az Autóklub korábbi tesztjei is bebizonyították, hogy tartósan alacsony fordulatszámon járatva a motort, összességében éppen hogy több üzemanyagot fogyaszt a jármű. Ennek oka, hogy a gyorsítások során a gázpedál kisebb lenyomása is jobban megterheli a motort, a nagyobb áttétel miatt az erőátvitelben.
Ha túl alacsony fordulaton tartjuk a motort, valójában nem engedjük, hogy a motor a legjobb hatásfokkal dolgozzon. Rövid távú megtakarítás helyett hosszú távú problémák sorával találhatjuk szembe magunkat.
Mi történik pontosan a motorral?
Egy modern, turbófeltöltős motornál szinte észrevehetetlen a jelenség, hiszen az autó már alacsony fordulaton is jól húz, hamar bekapcsol a feltöltő, elég lenyomni erősebben a gázpedált, és meglódul az autó. Ezzel viszont komoly munkára fogjuk a motort, aminek keményebben kell dolgoznia, nagyobb „ellenállást” kell leküzdenie a főtengelyen keresztül.
A hatékonyság csökkenése nagyobb hőtermeléssel jár, a hengerek nagyobb hőterhelést kapnak, a magasabb hőfokon pedig akár kopogásos égésre is lehet számítani. Ilyenkor nem a megfelelő pillanatban történik a benzin-levegő keverék begyújtása, ami komoly „pofont” ad a dugattyúnak. Ez az alacsony fordulatszámú idő előtti gyújtás (LSPI) rövid távon is gondot okozhat, a hibásan időzített égés károsíthatja a hengerfalat, a dugattyút, növeli az olajfogyasztást az Engineering Explained szakértője szerint.
Hosszú távon az ilyen használat a jelentkező nagyobb erőhatások miatt a hengerfal kopását is előidézheti. Erről a jelenségről a Vezess stábja már évekkel ezelőtt beszámolt egy magyarázó videó keretében:
A jelenség ellen nagy olajcégek több termékkel felvették már a küzdelmet, de az egyik legjobb módszer a tudatos használat: hiába turbós a motor, és jön meg a nyomaték minden fokozatban, inkább váltsunk vissza, hagyjunk egy kis levegőt a motornak, ami a felépülő turbónyomással együtt már optimális üzemmel tud gyorsítani.
Egyéb problémák
A folyamatosan alacsony fordulaton hajtott motorokban gyakori a részecskeszűrő eltömődése, különösen dízelmotorok esetében. Emellett jelentős problémát okoz az EGR-szelep és a szívószelepeken jelentkező korom lerakódása is, ami a motor teljesítményének csökkenéséhez vezethet.
Benzines motoroknál sem jobb a helyzet: az alacsony fordulaton történő használat során a motor nem éri el azt az üzemi hőmérsékletet, amely optimális lenne a korom lerakódások elkerüléséhez. Turbós motoroknál a turbófeltöltő megfelelő kenése is hiányt szenvedhet, ami akár a turbó idő előtti meghibásodásához vezethet.
Forrás: vezess.hu Kép: YouTube