Sokan úgy gondolájk a havi 1,5 millió körüli kereset luxuséletet biztosít a taxisoknak. A taxisok helyzete, főleg, ha betartják a szabályokat, folyamatosan romlik.
A főváros két tárgyalási forduló után végül nem támogatta a taxisok által kért tarifaemelést. Budapesten így az alapdíj 1100, a kilométerdíj 440, a percdíj pedig 110 forint marad. 7500-8000 engedéllyel bíró sofőr dolgozik Budapesten, de a Telex által megkérdezett taxisok szerint a legálisan dolgozó, szabályokat betartó taxisok helyzete folyamatosan romlik.
A taxizással elérhető havi 1,3–1,7 millió forintos bevétel soknak hangzik, de a költségeket is számba kell venni. A napi 50–70 ezer forint sok munkával bár, de megkereshető, de a bevételre sokféle költség rakódik rá.
Az 1100, 440, illetve 110 forintos díjakon a taxis:
- a fuvarszervezővel osztozik. Van, aki a címekért fix havi 170-180 ezer forintot fizet, más fixen 15 százalékot ad le, de az áfakörön kívüli egyéni vállalkozóknak ez inkább 18-19 százalékot jelent.
- Akinek bérelnie kell az autóját, annak heti 75–95 ezer forint díj, és mellé a bevétel 13 százalékát kell leadni, ez fedezi az adminisztrációs díjakat (áfa, kezelési költség, a bevétel legálissá tétele).
- Benzin, szervíz, adók. 1,5 millió forintos havi bevételt kell elérni ahhoz, hogy egy taxis mintegy 650 ezer forint nettót hazavihessen. Ehhez legalább 25 napon 10-10 órás műszakot kell lehúzni, ami 250 óra taxizást jelent
A taxisoknak sok legális és nem legális versenytársa is akad:
- a BKV reptéri járata, amely 2200 forintos repülőtéri vonaljeggyel vehető igénybe, akár négy fő esetén is olcsóbb, mint taxival kijutni a reptérre. A taxisok szerint ez nekik fejenként napi 1-1,5 fuvar kiesését jelenti.
- a legális transzferszolgáltatás, mint a szállodáknál látható minibuszok, luxustaxik.
- a carsharing-szolgáltatók, sofőrszolgálatok, és akár a városszerte látható rollerek, közbringák is.
- De vannak fekete szervezők is, akikkel meg kell küzdeni.
A taxisok szeretnék elérni, hogy mindenki betartsa a jogszabályokat, vagyis ne abból fakadjon a versenytársak előnye, hogy ők szürkezónában járnak, és mintegy 6500 főben limitálják a budapesti taxisok számát.
Forrás: economx.hu Kép: illusztráció