Túl sok az öreg autó, az újakat meg nem veszik, ez a javaslat viszont megint az átlagembereket érinti.
Nincs könnyű helyzetben, aki mostanában gondolkodik a jogosítvány megszerzésén és az autóvásárláson. Már előbbi sem olcsó, egy valamirevaló használt autó pedig rengeteg pénzbe kerül, és nem csupán egyszeri kiadásról van szó, hiszen a fenntartása is súlyos összegeket emészthet fel.
A hazai autópark rohamosan öregszik, a számuk pedig legalább ilyen lendülettel növekszik. Magyarul azok is szeretnének autót, akiknek nincsenek rá millióik. Ez ahhoz vezetett, hogy a 4,2 millió magyar rendszámos autó átlagkora 15,8 év, ami több mint 3 évvel magasabb, mint az EU-átlag.
Hazánk tehát még mindig az idős nyugati autók egyik lerakata – ugyanakkor a magyar piac egy bizonyos fronton már összecsapott az Ázsia felől érkező olcsóbb márkákkal, ennek az egésznek pedig a klasszikus európai autómárkák isszák meg a levét, akik egyszerűen nem tudnak versenyre kelni az olcsóbb új járművekkel.

Ki veszi meg az új autókat?
Ez a magyar gazdaságra is erőteljes hatással van, hazánk ráadásul „ütközőzónája” a két piacnak, egyszerre van Audi, Mercedes, Opel gyárunk, és hamarosan nyit a BYD is, ami mostanra a világ legjelentősebb márkája lett, pedig néhány éve még nem is hallottunk róla Európában.
Az EU értelemszerűen próbálná arra ösztönözni a vásárlókat, hogy vegyenek új autót, lehetőleg elektromosat, csakhogy erre Magyarországon egyszerűen nincs elegendő pénz. Különböző korlátozások, egyre szigorodó normák, vámok – amit lehetett, bevetettek, a kontinens nagy márkái azonban vergődnek, nem csak nálunk, a teljes kontinensen.
Természetesen az EU céljai között a károsanyag-kibocsátás csökkentése és a biztonság növelése is szerepel, egy javaslatcsomagban pedig most arra törekednek, hogy amint egy jármű eléri a 10 éves kort, már évente kelljen műszaki vizsgára vinni – érvelésük szerint ezzel megakadályozva évente több ezer halálos balesetet.
Még csak javaslat, talán az is marad
A jelenlegi szabályozás szerint egy új személyautót 4 évesen kell először műszaki vizsgára vinni, ezt követően pedig 2 évente, tehát ha az EU elfogadja az új javaslatokat, az komoly anyagi terhet ró arra a rétegre, amely egyébként is idősebb használt autót birtokol. Egyben fiatalabbra váltásra ösztönözheti azokat, akiknek 10 év körüli autójuk van.
Fontos aláhúzni, hogy ez egyelőre még csak javaslat, és elfogadásra vár, továbbá az is előfordulhat, hogy nem teszik kötelezővé a csomag egyes pontjainak alkalmazását.
Könnyen lehet, hogy ezt is ugyanúgy felülvizsgálják, mint a belső égésű motorok gyártásának 2035-től tervezett tiltását, ami a korábbi elképzelések alapján már szinte biztosan nem fog megvalósulni.
Forrás: promotions.hu Kép: illusztráció