Bár a Kaliforniában robotaxi szolgáltatást nyújtó Waymo fantomsofőrjei igyekeznek „törvénytisztelő polgárként” eljárni, de ez sokszor nem sikerül nekik. A cég átszámítva közel 25 millió forintnyi bírságot fizetett tavaly tilosban parkolásért és más közlekedési kihágásokért, melyeket a robotaxiflottája követett el.
A Google-t magába foglaló Alphabet csoporthoz tartozó Waymo robotaxi-szolgáltatóval szemben sem tanúsítanak kíméletet Amerikában. A társaság Jaguar I-Pace elektromos autói Kaliforniában tavaly összesen 65 065 dolláros büntetést hoztak össze közlekedési kihágásokért, szabálysértésekért.
Ez annak tükrében nem is tűnik soknak, hogy a jelenleg az Egyesült Államokban sofőr nélküli taxiszolgáltatást egyedüliként nyújtó társaság heti átlagban 200 ezer fuvarral dicsekedhet – ez a duplája a tavalyelőttinek. Flottája immár több mint kétezer autót számlál. A Waymo Jaguarjai már évek óta megszokott látványt nyújtanak Kaliforniában, a társaság San Francisco, Los Angeles mellett a Szilícium-völgy egyes területein és az arizonai Phoenixben kínál engedélyezett és fizetős fuvarokat, s a texasi Austinban, a floridai Miamiban és a fővárosban, Washingtonban tervezi beindítani szolgáltatását. Első külföldi állomáshelyükként pedig Tokiót szemelték ki.
A robotaxi sem lát minden közlekedési táblát
A szigorú feltételek mellett engedélyezett robotaxizás káros mellékhatásaként San Franciscóban összeszedett 589 parkolási bírság és 124 kihágás nagy része a szoftverek gondosabb frissítésével, a szenzorok felokosításával megelőzhető lett volna. További 75 büntetőcédulát helyeztek a Jaguarok szélvédőjére a parkolóőrök Los Angelesben.
A cég a jogos bírságokat katonatiszt módjára befizeti, de attól távol áll, hogy fejős tehénnek nézzék: 543 dollár összértékű büntetést még mindig vitatnak.
Ethan Teicher, a vállalat szóvivője szerint a Waymo elismeri, ha hibázott, és fizet, eközben folyamatosan próbálja korszerűsíteni az autóit, hogy elkerülje a parkolási bírságokat, és ne okozzon dugókat.
A Waymo mentségére legyen mondva, hogy az utcák takarítására kijelölt időszaki parkolási korlátozások meghirdetése nem minden esetben informatív és zökkenőmentes, így bele-belefut a robotaxi a tilalmi időszakba, és a forgalom akadályozása miatt ilyenkor garantáltan jár a büntetés.

A parkolással az a helyzet, hogy a robotaxiknak is jár a pihenőidő, és két fuvar között néha ott állnak meg, ahol nem szabadna. Egyébként ha nincsenek túl messze a bázistól, akkor inkább visszarendelik őket.
Ugyanolyan udvariasan jártam el a szabálytalankodó robotaxival szemben, mintha sofőr ült volna az autóban – mesélte a The Washington Postnak Sterling Haywood San Franciscó-i parkolóőr. Hiába, a szolgálati út, az szolgálati út – azt be kell tartani. Ennek eleget téve Haywood egy tiltott helyen parkoló „embertelen” Waymo robotaxi figyelmét mögé leparkolva, két harsány dudálással próbálta felhívni (hogy távozásra bírja), de a bekamerázott autó nem mozdult, és a központból sem parancsolták arrébb. Az együttműködés hiánya 96 dolláros parkolási bírságot eredményezett, az erről szóló jegyet Haywood az ablaktörlő alá tette.
A Cruise kiszállt, a Cybercab beszáll
A Waymo első számú riválisa egészen a tavalyi évig a General Motors (GM) által támogatott Cruise volt, amelynél azonban súlyosabb balesetek is előfordultak. Ezeket az eseményeket a cég rosszul kezelte, mind kommunikációs, mind műszaki oldalról. Végül Mary Barra, a GM elnök-vezérigazgatója úgy döntött, elég volt a botrányokból, és pontot tett a tízmilliárd dollárt elégető projekt végére.
Tény ugyanakkor, hogy a tapasztalatokat a GM a későbbiekben hasznosítani tudja, azaz nem volt teljesen kidobott pénz a Cruise fenntartása és fejlesztése. A Cruise által üzemeltetett Chevrolet Bolt önvezető taxik számára a vég kezdetét a 2023. októberi San Franciscó-i gázolásos baleset jelentette, ami után a vizsgálat lezárultáig kitiltották őket a forgalomból.
Az történt, hogy egy robotaxijuk a sötétben elütött egy az úton szabálytalanul átrohanó nőt, akit a szomszédos sávban előtte haladó teherautó lökött eléje. A robotaxi észlelte ugyan az incidenst, fékezett is, de még hat méteren át vonszolta magával a nőt, mert olyan pózban kapta el, hogy az egy pillanatra kiesett a szenzorok látóköréből. Akkor érzékelte megint, amikor első kerekével áthajtott rajta. Ezután megállt.
Az áldozat azóta felépült, a Boltok volánja mögé viszont vissza kellett ültetni a biztonsági sofőrt – akivel a baleset a szakértői jelentés szerint elkerülhető lett volna. S bár a Cruise visszakapta az engedélyét, már elment a kedve a további próbálkozásoktól, főképp azért, mert Barra leállította a GM-finanszírozást.
A következő nagy szereplő a mostanában Donald Trump körül sertepertélő Elon Musk Teslája lehet, amely tavaly ősszel mutatta be Cybercab néven a maga (MAGA?) robotaxiját, s a legelső engedélyt már meg is kapta Kaliforniában a teszteléshez.
Igaz, csak lajstromba vették, de ez már a buktatókkal kikövezett út első állomása. Úgy tudni, hogy a nagy versenyző hírében álló Jeff Bezos Amazon-főnök is dolgozik robotaxiprojekten.
Forrás: vg.hu Kép: YouTube