Az MKiK elnöke, Nagy Elek, az országos nyilvántartásban szereplő szakmai szervezetnek küldött levelében javaslatot kért arra vonatkozóan, hogy miképpen lehetne csökkenteni a vállalkozások adminisztratív terheit.
Ezt a felkérést – közel 120 országos szakmai szervezettel együtt – az Országos Taxis Szövetség is megkapta. Az OTSZ javaslatait az alábbiakban olvashatjátok.
Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Nagy Elek elnök részére
Tárgy: Taxis és személygépkocsis személyszállítási vállalkozások adminisztrációs terheinek csökkentése
Tisztelt Elnök úr!
Köszönettel vettük felkérését melyben kéri, hogy segítsük javaslatokkal azt a célt, hogy a vállalkozások adminisztrációs terhei a jövőben csökkenjenek. Annak ellenére, hogy évek óta a rendeletalkotókkal folytatott egyeztetések alatt mindig prioritása volt a fenti cél megvalósításának, sajnos nem jutottunk el a megvalósulásig.
– Sok esetben tapasztaljuk, hogy a tevékenységi engedélyek kiadása, azok nyilvántartása a megyei Kormányhivatalokban eltérő protokoll szerint valósul meg. Ezen adatbázisok egymással nem összevethetők, azaz nincs egy egységes adatbázis, amiből naprakész adatokat lehetne felhasználni.
A Kormányhivatalok által kiadott tevékenységi engedélyekről, valamint a személytaxi-vezetői engedélyekről nincs olyan egységes adatbázis, melyet hatósági jogkörrel is rendelkező hivatal betekintést kaphat egy esetleges ellenőrzéskor.
Évek óta a települési Kormányhivatalok bevett gyakorlata, hogy felszólítják a vállalkozót az ügyfélkapun keresztül arra, hogy a tevékenységi engedélyét 30 napon belül részükre is igazolja, mert ha erre nem kerül sor a vállalkozását megszüntetik. Ez a példa is azt mutatja, hogy a hatóságok nem kommunikálnak egymással. Az utóbbi időszakban – többek között sajnos emiatt – egyre több hamisított hatósági
engedély, kivonat, személytaxi-vezetői- és erkölcsi bizonyítvány került illetéktelenek birtokába, amit a BRFK és a Nemzeti Nyomozó Iroda is megerősített.
Javasoljuk, az MKIK – Kormányablak megnyitását.
– A taxi gépjárművek éves műszaki vizsgáztatása mára olyan állapotába került, ami sürgősségi beavatkozást igényel. Az időpontfoglaló egyszerűen használhatatlan, sok esetben „hekkerek” foglalnak úgy indokolatlanul más vállalkozások kárára időpontokat és vizsgahelyeket, hogy azokra el sem mennek.
Véleményünk szerint semmi nem indokolja, hogy a taxi-gépjárművek műszaki szemléjét és vizsgáját kizárólagosan csak hatósági vizsgaállomás végezhesse. Tarthatatlan továbbá, hogy egy vállalkozás azért ne végezhesse a tevékenységét, mert egy vagy másfél hónapig nincs vizsgahely részére.
Javasoljuk, hogy a korábban beállított Magyar Autóklub is végezhessen taxi- minősítő műszaki vizsgatevékenységet.
– Az utas poggyász pénzügyi fedezetbiztosítása pusztán adminisztratív teher, mert ezzel a kárigénnyel még nem fordult senki kártérítésért azokhoz a biztosítókhoz, melyek nagylelkűen évente 5-6.000.- Forintért vállalják a fedezetigazolás kiállítását.
– 20 évvel ezelőtt példaértékű volt a BKIK által üzemeltetett un. “kihelyezett Kormányhivatali iroda”, ahol a vállalkozások az engedélyeket, a taxi-rendszámokat és az ezzel összefüggő adminisztrációs ügyeket egy helyen, egyablakos rendszerben volt lehetőségük intézni.
Javasoljuk ennek a Kamarai-Hatósági ügyfélszolgálati irodának az ismételt felállítását.
Bízunk abban, hogy a fenti javaslatainkkal segíthettük és hozzájárulhattunk ahhoz, hogy ezek megvalósítása esetén a taxis- és személygépkocsis személyszállító vállalkozások adminisztratív terhei csökkenjenek.
Tisztelettel:
Metál Zoltán
Országos Taxis Szövetség
elnök