A légszennyezésnek való kitettség évente körülbelül hétmillió korai halálesethez köthető világszerte. A városi légszennyezés kapcsán sokan egyből a benzines és dízelautók kipufogógáz-kibocsátására asszociálnak fő bűnösként, egy friss kutatás szerint azonban a fékbetétekből származó por sokkal károsabb lehet a tüdőnkre – írja az IFLScience.
A gumiabroncsok és a fékek kopása következtében keletkező por napjainkban már a közúti közlekedésből származó kibocsátás legfőbb típusa, amely Európa számos országában meghaladja a kipufogógáz-kibocsátás mértékét. Ezek közül a fékpor a legkárosabb tényező, ami azért is különösen érdekes, mert semmilyen szabályozást nem vetettek ki erre a területre azóta, hogy az azbesztet el kellett távolítani a betétekből a kilencvenes évek végén.
A Southamptoni Egyetem Orvostudományi Karán a fékpor káros hatásait szemléltetve laboratóriumban sejteket növesztettek, hogy utánozzák a tüdő nyálkahártyáját, majd ezeket fékpornak és dízel kipufogópornak is kitették. A fékpor szignifikánsan károsabbnak bizonyult ezekre a sejtekre a különböző mérések során. Érdekes módon azonban azt tapasztalták, hogy a réz eltávolítása a fékporból csökkentette a káros hatásokat.
Tévút az elektromos autózás?
Az úgynevezett dízelbotrány óta rengeteg szakértő állt ki az elektromos autók mint egy új, sokkal környezetbarátabb megoldás mellett. És habár ez a kipufogógáz-kibocsátás tekintetében helytálló kijelentés is, a gumi- és fékpor továbbra is velünk van, amelyeket olyan betegségekkel hoztak összefüggésbe, mint a tüdőrák, a tüdőfibrózis, az asztma és a krónikus obstruktív tüdőbetegség.
A tanulmány ráadásul azt mutatja, hogy az elektromos járművek, mivel általában nehezebbek, több kipufogógáztól eltérő anyagot bocsátanak ki, mint a benzines vagy dízelmotoros járművek.
A lap szerint a 2026 novemberében bevezetendő Euro 7 szabványok már korlátozni fogják a fékpor kibocsátását. Az Egyesült Államokban Kalifornia és Washington államban például már elfogadtak egy törvényt, amellyel azt érnék el, hogy csökkentsék a fékbetétek réztartalmát, amely a kutatások szerint a legnagyobb kockázatot jelenti az összetevők közül. Addig azonban világszerte több millió elektromos autó gördül majd le a gyártószalagról, amelyek fékpor tekintetében legalább olyan károsak lehetnek, mint a dízelautók.
Forrás: 24.hu Kép: illusztráció