Február 25-e a KATA bevallás beküldési határideje. Ám az előző évekhez hasonlóan most is későn ébredt fel a katás vállalkozók egy jelentős része. A bevallást az utolsó pillanatra hagyni pedig nem szerencsés: felmerülhetnek akadályok.
Például nem működik az ügyfélkapu. Akik csak évente egyszer foglalkoznak az ügyfélkapujuk, tárhelyük használatával (nagyon helytelenül, hiszen az üzenetek is ide érkeznek!), azok esetleg csak most szembesülnek vele, hogy lejárt a jelszó. Igen, az ügyfélkapus jelszavak kétévente lejárnak. Megújításukra van egy egyszerűbb, és egy nehezebben járható út.
- Ha a jelszó csak egy-két hónapja járt le, egy „elfelejtett jelszó” utasítással lehet az ügyfélkapun keresztül újat kérni felhasználónevünk és email címünk használatával. Ilyenkor a központi rendszer egy egyszer használatos jelszót küld, amit aztán a vállalkozónak kell megváltoztatni. A kérést megelőzően használt öt jelszót a rendszer nem fogadja el, és a túl rövideket is visszautasítja. Mindenképpen szerepeljen benne kisbetű, nagybetű, szám. Célszerű az ékezetes szavakat mellőzni, bár bizonyos esetekben befogadja a rendszer. A jelszó hossza számít, nem a bonyolultsága, tehát nem érdemes a „K&ty24#.Q.123xyZ” féle jelszót megadni (mert többször is el fogjuk téveszteni a beíráskor), hanem célszerű egy könnyen megjegyezhető, de azért elég hosszú jelszót használni. Ha egyéb karaktert is kívánunk megjelölni, az semmiképpen ne az emaileknél használt @ legyen. Mindazonáltal ez nem egy netbanki jelszó, nem érdemes túlkomplikálni…
- Ha a fenti módszer nem működik, mert jelszavunk már több hónapja lejárt, akkor nincs más lehetőség, mint a személyi igazolványunkkal felkeresni egy kormányablakot, okmányirodát, és ott eljárni az ügyben.
- Ettől az évtől azonban egy újabb nehezítés is érkezett: a kétfaktoros azonosítás. Hiába jó a jelszó, belépés után a rendszer egy hitelesítő kódot is kér. A kód érkezhet emailen, vagy egy hitelesítő (authenticator) programon keresztül, amit előzőleg telefonunkra le kell töltenünk. Akinek még új ez a dolog, az nézze vissza ezzel kapcsolatos korábbi cikkeinket.
- Az Ügyfélkapu (ugyfelkapu.gov.hu) ma már kizárólag regisztrációra és a regisztrációs adatok módosítására szolgál. Használjuk helyette a „tarhely.gov.hu” oldalt az üzenetek olvasására, az „onya.nav.gov.hu” oldalt pedig a nyomtatványok, bevallások beadására. Az „ugyfelportal.nav.gov.hu” szolgál az adószámlák és személyes adatok ellenőrzésére.
Az elektronikus ügyintézésre kötelezett vállalkozók évek óta csak ügyfélkapun keresztül nyújthatják be adóbevallásaikat. Folyamatosan érdemes figyelni az ügyfélkapus tárhelyre érkező üzeneteket (amiről minden esetben egy email is érkezik), mert a hatóságok a vállalkozóval már kizárólag ilyen módon kommunikálnak. Fontos, hogy nem csak vállalkozói ügyekben várhatunk üzenetet, hanem például egy közlekedési bírság kapcsán is.
Szóval még tíz nap. Ennyi időnk van rá, hogy KATA bevallásunkat a határidő betartásával beküldjük. Bár manapság már nem jár súlyos szankció a késedelemért, azért jobb nem huzigálni az oroszlán bajszát…
-oli