Hosszú éveken át tartó tesztelést követően a svájci kormány úgy döntött a közutakra engedi az önvezető autókat, szigorú feltételek mellett
Svájc a közlekedés több aspektusában élen jár, az utak minősége a világ egyik legjobbja, a karbantartást szinte sci-fi filmekbe illő megoldásokkal végzik, és úgy tűnik a szabályozás terén sem érik be kevesebbel. Most az önvezető autókkal kapcsolatban hoztak olyan döntést, amivel sok európai országot megelőztek. – írja a swissinfo.ch
A kormány 2024 decemberében jóváhagyta az önvezető járművek fokozatos bevezetésének újabb szakaszát, ami idén újabb lépcsőfokot ér el: 2025. március 1-től a svájci autópályákon már olyan asszisztens rendszerekkel felszerelt autók is közlekedhetnek, amelyek képesek önállóan kormányozni, gyorsítani és fékezni, ám a sofőröknek továbbra is készen kell állniuk arra, hogy szükség esetén átvegyék az irányítást.
Sőt, immár lehetőség lesz a valódi robottaxik alkalmazására, a kantonoknak joguk lesz egyes útvonalakon engedélyezni a teljesen vezető nélküli járművek közlekedését. Ennek feltétele, hogy azért legyen távoli, emberi felügyelet, egy irodai sofőr, aki át tudja venni az irányítást, ha valami balul sül el. Ezek a járművek jellemzően buszok, taxik vagy áruszállító furgonok lesznek.
Ezenkívül az önálló sofőr nélküli parkolás engedélyezett lesz kijelölt parkolóházakban és parkolóhelyeken.
Svájc élen jár, de sokan követik
A világ számos országában – köztük Európa legtöbb államában – már zajlanak önvezető járművek tesztjei és jogszabályi módosításai.
Kína és az Egyesült Államok élen jár a teljesen önálló (4. szintű) járművek bevezetésében. 2020-ban a Waymo lett az első vállalat, amely engedélyt kapott vezető nélküli taxi szolgáltatás üzemeltetésére Phoenixben. 2022-ben a Baidu is zöld utat kapott több kínai nagyvárosban.
Azóta ezekben az országokban egyre több városban jelennek meg önvezető flották. Az elmúlt két évben Japán, Szingapúr, az Egyesült Arab Emírségek és Németország is engedélyezte az önvezető autók közúti tesztjeit.
Messze még az átállás
Svájc 2015 óta szigorú biztonsági feltételek mellett engedélyezi az önvezető járművek tesztelését, tehát komoly, megalapozott lépésről van szó, aminek pontos megvalósítása, a hagyományos közlekedésbe való integrálása a kantonok feladata lesz.
Martin Neubauer, a Svájci Autonóm Mobilitási Egyesület (SAAM) vezető stratégája szerint: „Most egy átmeneti szakaszba lépünk, ami segít megérteni, mit jelent a rendelet a gyakorlatban. Az elmélet és a valóság gyakran különbözik egymástól.”
A szakértő szerint 2030-ra nagyjából 100 darab negyedik szintű önvezető jármű lehet Svájc közútjain, 2035-re pedig néhány ezerre nőhet a számuk. Az ötödik szintű, teljesen önálló közlekedés legkorábban 2035-re várható.
Az átállás tehát nem lesz gyors, a közvéleményt pedig nem izgatja az újdonság, egy 2017-es felmérés szerint a svájci lakosság pozitívan áll az önvezető autókhoz, de a legtöbben nem tartják indokoltnak a teljesen vezető nélküli járműveket. Mivel a tömegközlekedés is nagyszerű, és pontos, ha nem akarnak autózni inkább a kényelmes, tiszta vonatokat választják.
Forrás: vezess.hu Kép: YouTube