A tervek szerint január 16-tól megszűnik a hagyományos Ügyfélkapu, és bejelentkezéshez vagy az Ügyfélkapu+, vagy a DÁP alkalmazás lesz használható. Az Ügyfélkapu+ -ról a közelmúltban írtunk, most nézzük a DÁP alkalmazást.

 

A DÁP a Digitális Állampolgárság Program rövidítése. Használatának feltétele egy arra alkalmas okostelefon. Lássuk mit ígér a használata:

  • Bejelentkezési lehetőség az állami weboldalakra és alkalmazásokba. Minden olyan felületre be lehet vele lépni, amihez eddig az Ügyfélkaput használtuk.
  • Nem kell felhasználónevekkel és jelszavakkal bajlódnunk, egy egyszerű QR kód beolvasásával érhetjük el a kívánt alkalmazásokat
  • Nem kell magunkkal hordani igazolványainkat. Személyazonosság igazolására elegendő lesz a DÁP alkalmazásban lévő QR kód (nyilván minden szervnél lesz a leolvasásához szükséges készülék…).
  • Minden személyes adatunk, azonosítóink és gépjárműveink adatai egy helyen lesznek megtalálhatók, ezeket tovább is küldhetjük (jó ez nekünk?).
  • Hamarosan nem kell aláírnunk kézzel a szerződéseket, hivatalos dokumentumokat, helyette digitális aláírással hitelesítjük őket (biztosan erre is sokszor lesz szükség…).
  • Egy gombnyomással igényelhetünk Erkölcsi Bizonyítványt (egy taxis vállalkozónak erre öt évente van szüksége – eddig is megoldotta…).
  • Pár koppintással foglalhatunk időpontot a kormányablakokba (de minek, ha már digitális állampolgárok vagyunk?)

Elfogadom, haladni kell a korral, és nyilván sok előnye van a digitális világnak. Ugyanakkor gyanítom, hogy egy taxis vállalkozó eleinte ebből túl sokat nem profitál. A Tevékenységi Engedélyt, meg még számtalan iratot például továbbra is magánál kell tartania, hogy ellenőrzés esetén bemutathassa. Bár a későbbiekre ígérik, hogy minden okmány digitálisan is elérhető lesz a DÁP-ban.

 

A DÁP nem könnyíti meg a vállalkozó és a könyvelő kapcsolatát. Az alkalmazás használatát követően ugyanis az ügyfélnek minden egyes alkalommal személyesen meg kell jelennie könyvelőjénél, ha az bármilyen adatot le szeretne tölteni, vagy bevallást beküldeni.

Persze vannak olyan könyvelők, akik meghatalmazás alapján a saját azonosítóikkal lépnek be a rendszerekbe, és intézik a vállalkozók ügyeit, ám ennek vannak korlátai. Például a vállalkozás szüneteltetését és aktiválását a Webes Ügysegéden keresztül kell bejelenteni – ehhez a könyvelő saját regisztrációján keresztül nem fér hozzá. Szintén nehézségekbe ütközik a táppénzigény könyvelő általi bejelentése. Néhány nyomtatvány, amely eddig rendelkezésre állt, az ONYA-ban (Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazás) nem szerepel.

 

Ma még nem tudhatjuk, milyen további nehézségekkel és problémákkal kell majd szembesülnie a vállalkozóknak bevallási, adatszolgáltatásai kapcsán. Ezért változatlan az előző írásunkban is hangsúlyozottan megjelenő tanács:

mielőtt bármit tennél akár Ügyfélkapu+, akár DÁP ügyben, először egyeztess könyvelőddel!

-oli-