Ami 10 éve még téliguminak számított jogilag, az mára nyárigumivá degradálódott. De miként lehetséges, hogy egy kifejezetten hótűrőként értékesített abroncs mára nem üti meg a téligumiknál elvárt minimális szintet sem?
Azáltal, hogy Magyarország évről-évre távolodik a kontinentális éghajlattól és közeledik a mediterrán felé, az autósok téligumi vásárlási szokásai is fokozatosan változnak. 2024-re a téli szezonban eladott új abroncsok közel negyede már négyévszakos abroncs.
Ezt a piaci trendet több motiváció is gyorsítja az autósok részéről.
- Költséghatékonyság és egyszerűség: A négyévszakos abroncsokat nem kell félévente cserélgetni 30 ezerért, na meg tárolni sem kell a téli-nyári szettet.
- Technológiai fejlődés: A modern “univerzális” abroncsok, bár nem nyújtanak kiemelkedő teljesítményt szélsőséges időjárásban, a mérsékelt klimatikus viszonyok között kiválóan teljesítenek.
Érthető, hogy az átlag autóst könnyen kísértésbe tudja ejteni az előnyök ilyen kombinációja, így nem meglepő, hogy egyre többen vásárolnak új négyévszakos abroncsokat a meglévő téliek helyett. Nekik nem is lesz vele problémájuk a következő 5-10 évben. Akik viszont korábban, még 2018 előtt váltottak a kényelmesebb megoldásra (mint például én is) és rendszeresen autóznak nyugaton, azoknak idén fontolóra kell venniük új abroncsok beszerzését. Azon országok listáját, ahol kötelező a téligumi, itt olvashatjátok.
János nevű olvasónk október közepén közlekedett a németországi Passau melletti autópályán BMW i3-asával, amikor a helyi rendőrök leterelték egy pihenőbe, elmondásuk szerint azért, mert aznap úgynevezett „mélységi ellenőrzésnek” vetették alá a külföldi rendszámos autókat, így a magyar felségjelűeket is. Aznap este havas eső esett, az utak csúszósak voltak, mínusz egy fokos zimankó uralkodott a tájon éppen.
János izgult picit, bár oka nem volt rá, az autójával és a papírjaival is minden szabályos volt, még téligumi is volt az autón.
Németországban közlekedési- és időjárási helyzettől függően kötelező a téligumi használata, vagyis havas, jeges, latyakos, csúszós úton, havaseső és fagypont alatti hőmérséklet esetén. Olvasónk úgy tudta, hogy téligumival közlekedik, emiatt pont nem aggódott. A rendőrök viszont arról tájékoztatták, hogy helyszíni bírsággal kell sújtaniuk, amiért nem az időjárási- és útviszonyoknak megfelelő gumiabroncs van az autóján.
János nem értette, megpróbálta elmagyarázni a hatóságiaknak, hogy a 2017-es DOT számú, M+S (Mud + Snow: Sár + Hó) jelölésű négyévszakos gumijai rendelkeznek a téligumikhoz kötelező minősítéssel is.
A rendőrök sajnálattal világosították fel, hogy 2024. október elején változott a jogszabály, azóta ezek a gumik Németországban már nyáriguminak számítanak
János először azt hitte kandikamera áldozata lett, hát hogy a viharba’ lenne nyárigumi az, amire rá van írva, hogy “snow”? Később azonban megtudta, hogy nem vicceltek a rendőrök.
Az történt ugyanis, hogy az Európai Unióban 2018 január elsejével megváltoztak a téli gumikon kötelező szimbólumok és jelölések. 2017 végéig az M+S (Mud+Snow) jelöléssel mutatta a gyártó, hogy téligumiról van szó. 2018 elejétől viszont már csak a három hegycsúcsos szimbólummal (3 Peaks Mountain Snow Flake – Hópehely a három csúcsos hegyben) jelölt abroncsok számítanak téliguminak jogi értelemben, az M+S jelölést pedig nem fogadják el a hatóságok.
Ennek oka a gyors technológiai fejlődés. Kiváló példa erre az NCAP által végzett töréstesztek minősítése. Ami 2005-ben még 5 csillag volt, az 2017-re nullává zsugorodott. És nem az autó passzív biztonsága lett rosszabb, csak a technológiai-jogi környezet fejlődött, magasabb elvárásokat támasztva a 12 éves konstrukcióval szemben.
Forrás: totalcar.hu Kép: ilusztráció