Az orosz Yandex technológiai vállalat taxis részlege a múlt hónapban éles figyelmeztetést küldött a közvélemény és a kormány számára: Az oroszországi migránsokkal szembeni fellépésnek köszönhetően a taxi árak hamarosan drágulnak.
A Yandex valószínűleg az üzleti modelljét fenyegető veszélyek miatt is aggódik, mivel a taxiszolgáltatásokról szóló, 2023-ban elfogadott törvény előírásai idén ősszel lépnek életbe, és már láthatóak a piaci elmozdulások.
De a külföldiek tömeges kivándorlása, főleg Közép-Ázsiából, már az orosz gazdaság több szektorában is érezhető, miután a hatóságok márciusban egy Moszkva melletti koncertterem elleni halálos támadást követően felléptek a migránsokkal szemben.
És bár a razziák és deportálások felfutását a támadást követő – 145 ember halálát okozó – migránsfóbia újabb hulláma erősítette, az üzleti élet képviselői igyekeztek emlékeztetni a döntéshozókat, hogy az ország szűkös munkaerő-piacának égetően szüksége van külföldi munkaerőre.
Emelkednek a taxi költségek
Az idei év első hét hónapjában közel 93 000 embert deportáltak Oroszországból – ez 53 százalékos növekedés az előző év azonos időszakához képest – egy főként a közép-ázsiaiakat célzó kampányban, miután tádzsik állampolgárok is érintettek voltak a Crocus támadásában.
Az orosz belügyminisztérium jelentése szerint januártól júliusig körülbelül 143 000 embert utasítottak ki Oroszországból, ami jelentős kiugrás 2023-hoz képest.
Ali, egy kirgiz állampolgár és taxisofőr azt mondta az RFE/RL-nek adott interjújában, hogy a járműnyilvántartás állítólagos megsértése miatti kitoloncolások a sofőrök számának jelentős csökkenéséhez vezettek Moszkvában.
Aztán ott van a taxiszolgáltatásokról szóló, az Állami Duma által körülbelül egy éve elfogadott törvény problémája, amely türelmi időt követően most a végrehajtási szakaszában van.
Bár a törvény mindenkire vonatkozik, aki taxisofőrként szeretne dolgozni, a közép-ázsiaiak joggal gondolhatják, hogy rájuk még jobban vonatkozik, mint másokra.
Ali azzal érvel, hogy az új törvénynek való megfelelés költségei – a megterhelő új biztosítási kifizetésektől az autóik tartományi kormányok által választott színkóddal való átfestéséig – késztet sok közép-ázsiai migránst arra, hogy abbahagyja a taxizást.
“Azt is tervezem, hogy a következő hónapban elhagyom Oroszországot” – mondta.
Az elmúlt két évtized legrosszabb oroszországi támadása utáni hetekben-hónapokban 19 orosz régió tiltotta meg a migránsok számára, hogy taxisofőrként és más közszolgáltatásokban dolgozzanak.
Ezek a tilalmak nem vonatkoznak a kirgizisztáni bennszülöttekre, akik az Eurázsiai Gazdasági Unió (EEU) tagjai, amelyhez Örményország, Fehéroroszország, Kazahsztán és Oroszország is tartozik. De aligha biztatják őket arra, hogy maradjanak olyan munkakörben, amelybe korábban könnyű volt beilleszkedni. Eközben a Tádzsikisztánból és Üzbegisztánból érkező migránsok számára a taxiipar új bürokratizálódása, valamint a diszkrimináció fokozott kockázata – még azokban a régiókban is, ahol nincsenek érvényben tilalmak – nem vonzó perspektívává teszi a volán mögötti életet.
Az Oroszország és Ukrajna közötti konfliktus pedig jobban fizetett munkahelyeket teremt a bővülő védelmi iparban, az oroszok aligha versenyeznek a helyettesítésükért.
Ez adja a kontextust a Yandex Taxi kormányzati kapcsolatokért felelős vezetője, Anton Petrakov borzasztó prognózisához, aki szeptemberben az orosz távol-keleti Vlagyivosztokban tartott gazdasági fórumon azt állította, hogy Oroszország körülbelül 130 000 taxisofőr hiányától fog szenvedni. “A viteldíjak emelkedni fognak, évről évre több tíz százalékkal” – mondta Petrakov, hozzátéve, hogy a probléma “nem oldódik meg magától”.
Más szektorok találata
Úgy tűnik, ez már megtörténik, legalábbis Moszkvában. “Most az árak jobban emelkedtek, mint valaha” – mondta Beksultan, egy másik kirgiz taxisofőr az RFE/RL-nek. “Például, ha korábban 1500-1600 rubelért vittük az embereket a repülőtérre, akkor most 2-2500 rubelért szállítjuk őket reggelente.”
Az orosz parlament képviselői legalábbis elismerik, hogy probléma van. Éppen ezért már arról beszélnek, hogy módosítják a tavaly elfogadott törvényt, hogy rendet teremtsenek a taxiszektorban. Az egyik jelenleg a jogalkotó javaslata az “összesítők” – azaz a Yandex – által felszámított jutalékok 20 százalékos felső határa.
Úgy tűnik, hogy néhány orosz politikus készen áll arra, hogy megkönnyítse a migránsok életét – vagy akár rajtakapják, hogy ezt megteszik.
Valójában idén júniusban egy eddig sikertelen javaslatot sugároztak a 19 orosz régió által elrendelt tilalmak kiterjesztésére. Akkoriban még nem volt olyan éles a taxisok hiánya.
A tömegközlekedésben azonban a kevesebb migráns a szolgáltatások lelassulását jelentette.
“[Sok] buszjárat még a nagyvárosokban is le van zárva a sofőrhiány miatt” – panaszkodott augusztusban Vitalij Efimov, a Duma Közlekedési Bizottságának tagja. “Lehetséges és kívánatos lesz a [migráns munkaerő] betiltása, ha megértjük, hogy egy adott szféra jól tud működni migránsok nélkül” – zárta Efimov.
Eközben az éttermi üzletágnál nem a bezárás vagy a drágább étkezés a probléma, hanem a szakácsok és felszolgálók hiánya. Szergej Mironov, a moszkvai éttermi ombudsman és a Meat & Fish étteremlánc alapítója a Moszkvszkaja gazeta című, moszkvai lapnak adott interjújában arról panaszkodott, hogy Moszkvában a “zéró munkanélküliség” szinte lehetetlenné teszi a helyi munkaerő-felvételt, és a helyzet nagyjából hasonló még olyan városokban is, mint Tula, közel három órányira a fővárostól.
„Nem azt mondom, hogy Oroszországnak szüksége van vagy nincs szüksége munkaerő-migránsokra” – mondta Mironov. “De jelenleg az éttermi szektornak nincs elég személyzete, és ez kihat a szolgáltatás minőségére.”
Az oroszországi taxiipar körüli vita időközben nem hiányzott a médiakommentárokból, amelyek a szovjet korszak rendezett, állami tulajdonú taxiparkjaihoz való visszatérést követelték, amikor a taxivezetés “tekintélyes” szakma volt.
Az eddigi jelentések azonban ennek az ellenkezőjét sugallják: a Digital Platforms digitalizálást támogató csoport a múlt héten felhívást intézett a kormányhoz, hogy sürgősen digitalizálja a bürokráciát, amelybe a taxisofőrök most bele vannak burkolva, miközben a bizonyítékok a taxisok a digitális lehetőségek kihasználásával szolgáltatnak, kikerülve a bürokráciát. Az adatok meredek növekedésére utalnak.
A csoport fellebbezésében olyan számadatokra hivatkozott, amelyek szerint a Telegram platformon 234 csoportot és 29 chatbotot regisztráltak taxi- és telekocsizás céljából, és további 3800 szolgáltatást találtak a VKontakte orosz közösségi hálózaton.
Forrás: www.rfer.org Kép: illusztráció